Peugeot 208 har længe været en af danskernes absolutte favoritter, og der er ingen grund til at tro, at det kommer til at ændre sig med den nye model. Vi kører den veludstyrede Allure-variant, som byder på høj værdi for pengene og kun et reelt minus.

Tre år i streg var Peugeot 208 Danmarks mest solgte bil, og selvom modellen i 2019 var syv år gammel og stod klar til udskiftning, endte den aldrende model alligevel med at være Danmarks tredje mest solgte bil. Nu er der så kommet en ny model, og den kan sagtens gå hen og blive en dansk darling – lad mig forklare hvorfor.

Heldækket – Ny Peugeot 208 fås med både el, benzin og diesel

Vi tester en 208 Allure med den 1,5-liters dieselmotor, og lad os starte med designet. For selvom smag er subjektivt, så er der vist ikke nogen tvivl om, at det er lykkes at designe den nye model, så den ser mere maskulin og selvsikker ud, blandt andet på grund LED-kørelyset, som er standard på alle udstyrsvarianter. Det klæder den lille bil, som faktisk også er blevet ni centimeter længere end den model, den afløser. Vores testbil er udstyret med et panoramaglastag, der er ekstraudstyr til 12.000 kroner til trods for, at man har udeladt LED-lyset rundt om åbningen, som den gamle Peugeot 208 Selection Sky havde. Men til gengæld kører Peugeot en 208-kampagne med varianten Allure Sky. Her får du også bakkamera og Driver Assistant Pack, som blandt andet indeholder en adaptiv fartpilot. Udstyret har en værdi af 30.500 kroner, men Allure Sky har en merpris på bare 10.000 kroner. 

Lysglimt og glastag
Glastaget er med til at lysne kabinen, som ellers er intim og lidt mørk. Det gælder specielt bagsædet, som absolut er den nye 208’s største ulempe. Her kan du ikke byde en voksen mand at sidde ret længe. Hverken til benene eller i hovedhøjden er der tilstrækkelig plads, blandt andet fordi soltaget stjæler plads. Til gengæld virker bagagerummet større end de officielle 265 liter antyder, så 208 ville trods alt kunne fungere fint til det unge par eller til en familie med små børn, som ikke har brug for klapvogn.

Den flyvende crossover – ny Peugeot 2008 overrasker positivt

Der er dog også lysglimt, for Peugeot har videreudviklet deres såkaldte i-Cockpit. Instrumentbordet fremstår her i flere dimensioner, så fartviser og omdrejningstæller står forrest, mens informationer som tankindhold og kølevandstemperatur står bagved. Det ser fedt ud, virker godt og som en funktion, man normalt finder på langt dyrere biler. Du skal dog op i den testede Allure-variant, før det er standard. Hvis du vælger Allure over basisversionen Active får du desuden baksensor, regn- og lyssensor og sammenklappelige spejle med varme.

Diesel-Danmark
Motorprogrammet består af en 1,2-liters trecylindret benzinmotor med enten 75 eller 101 hestekræfter, eller alternativt en 1,5-liters firecylindret diesel med 102 hestekræfter. Noget atypisk har Peugeot valgt at tilbyde dieselmotoren til samme pris som den stærkeste benziner. Det kan man jo så glæde sig over, men husk at dieselmotoren ikke er for alle – de har det bedst af længere ture.

Som tidligere skrevet, tester vi netop dieselvarianten, og den viser sig at være ganske økonomisk, uanset hvor tosset, vi kører. Vi opfordrer absolut ikke til at bryde reglerne, men på trods af en aftentur på tværs af Sjælland med for høj fart, ender testugens forbrug på respektable 17,8 km/l. Det er noget mindre end de officielle 24,4 km/l, men mon ikke man nemt kan komme i nærheden af dem, hvis man kører mere fornuftigt.

Køb bil nu – det bliver kun dyrere

Ser man bort fra den gode økonomi, så er en af de største fordele, at man slipper for den forfærdeligt slappe 5-trins gearkasse fra de gamle modeller. I stedet får man en relativt stram og præcis 6-trins gearkasse, og sammen med 250 Nm er det nemt at komme kvikt og lydløst gennem byen. Motoren støjer og vibrerer ved tomgang, men så snart man kører, træder motoren i baggrunden, og med dieselmotor viser 208 sig som en overraskende god motorvejscruiser. Her bliver man dog lidt irriteret af den adaptive fartpilot, som er en del af Driver Assistant pakken. For det første betjenes den stadig af en stilk bag rattet, som du ikke kan se, og derfor skal være Peugeot-superbruger for at kunne betjene i blinde, og så har selve fartpiloten en tendens til at tage farten af i små hak på motorvejen i stedet for én glidende bevægelse.

En af årsagerne til, at 208 er en god motorvejscruiser er, at undervognen rammer et rigtig fint kompromis mellem en blød, tilgivende affjedring, uden at den bliver slatten. 208 er mere komfortabel end køreglad, og det er fint i hverdagen, hvor den klarer sig godt over hullerne i asfalten, men takket være den lille størrelse, er den nem at smide rundt og virker derfor relativt dynamisk. Et fint kompromis, som bare sætter endnu et plus i karakterbogen for den nye 208.

Fransk forkælelse på business class – Peugeot 508

For 208 er en rigtig fin pakke, som langt de fleste danskere vil kunne finde sig godt til rette i. Specielt fordi testbilen som kampagnemodel koster under 190.000 kroner. Komforten er høj, der er lækre detaljer, som det funky interiør, og dieselmotorens økonomi er svær at slå. Så mon ikke at den nye 208 også bliver en fremtidig dansker-darling.