Kåringen af Årets Bil 2023 er i fuld sving på FDM Jyllandsringen med i 19 forskellige kandidater. Kan det blive underdogen, der løber med sejren? Her er den syv finalister.

Årets Bil 2023 er flyvende fra start, som en elbil, der trækker fra et lyskryds. I år er der ikke nær så mange kandidater, som der kan være, og det er kun en lettelse for de i alt 20 journalister, der sammen skal udvælge syv finalister.

Og her kommer de så.

BMW i4
MG 4
Nissan Ariya
Renault Megane E
Toyota Aygo X
Toyota BZ4X
Volkswagen ID. Buzz

Den største overraskelse er MG 4. Det er en hel ny model fra det kinesiske firma, inklusiv en ny platform. Elmotoren, med i alt 204 hestekræfter, trækker næsten overraskende på baghjulene, hvilket betyder at modellen er overraskende velkørende, samtidig med at den er komfortabel. Pladsen er god i kabinen, men bagagerummet klarer kun 350 liter. Kabinen er simpel med en stor skærm, som styrer nærmest alt. Det er en smule gnidret, men du tilgiver MG4 de få fejl, den har, for prisen for en elbil med masser af udstyr og 435 rækkevidde er utrolige 285.000 kroner. Spørgsmålet er blot – kan en kinesisk bil vinde Årets Bil?

Dagens sjoveste

Årets sjoveste bil er uden tvivl BMW i4, den elektriske version af 3/4-serien, og den kører stor set lige sådan. M50 har 544 hestekræfter, rammer 100 km/t på 3,9 sekunder, og så kan den køre sidelæns hele Jyllandsringen rundt – hvis det ellers var tilladt. Officielt kører den op til 513 kilometer på en opladning, og så koster den fra lige omkring 500.000 kroner.

Nissan Ariya har vi her på Biltorvet ikke været helt forelsket i, men den stod stærkt mod konkurrenterne med et meget lavt forbrug og et stort batteri, som giver en gedigen rækkevidden. Det er for øvrigt 22 år sinden, at Nissan sidst var med. Dengang med Almera.

Den elektriske sparegris – Nissan Ariya

Den elektriske Megane rykker med skarpt design og næsten lige så skarpe køreegenskaber. Desværre er bagsædet meget småt, og priserne høje med en startpris på 310.000 kroner.

Dobbelt finaleplads

Toyota rydder næsten bordet med to forskellige modeller. De tæller både Aygo X og BZ4X. Aygo X er på mange måder en bil for tiderne. Forgængeren var nemlig kongen af finanskrisen og solgte som kolde fadøl til fodboldkamp i de år. Det kommer den nye nok også til, for den er vokset i størrelse og sind. Den opleves mere som en rigtig bil og mindre som en coladåse på hjul. Priserne starter ved 129.990 for en Essential.  

En mikro-succes – vi kører den nye Toyota Aygo X

BZ4X er Toyota elektriske SUV, og efter de har fikset et mindre problem med et forhjul, der kan falde af, er den tilbage med vanlig Toyota-kvalitet. Det er en bil, der tiltaler folk, som bare gerne vil have en praktisk SUV, som tilfældigvis kører på strøm. På mange måder er den det naturlige spring fra RAV4 Plugin. Priserne starter ved 397.990 kroner.

Typisk Toyota – vi kører elbilen Toyota bz4X

Volkswagens nye ID. Buzz har charmeret sig med i finalen med sit retro-inspirerede design. Udover designet, så er det også en velfungerende elbil, der har ekstremt meget plads og en praktisk indretning. Til gengæld er den også i den dyre ende med en frapris på 489.995 kroner.

Buzzens mester – Volkswagen ID. Buzz

Her er den fulde liste over de 19 kandidatbiler:

BMW i4
BMW iX
Citroën C5 X
Dacia Jogger
Honda Civic
Honda HR-V
Kia Niro
Kia Sportage
Mazda CX-60
MG 4
MG 5
Nissan Ariya
Opel Astra
Renault Megane E-tech
Skoda Fabia
Toyota Aygo X
Toyota BZ4X
Toyota Corolla Cross
VW ID. Buzz

Vinderen af Årets Bil bliver offentliggjort den 30. november.