Audi S8

Audi S8 er udstyret med en ny V10-motor, som stammer fra supersportsvognen Lamborghini Gallardo. Denne 10-cylindrede kraftfulde motor med en slagvolumen på 5,2 liter yder 450 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 540 Nm, som allerede opnås ved 3.500 omdr./min. Lige som i R8-vinderbilen fra Le Mans, verdens mest succesfulde racerbil, giver det direkte benzinindsprøjtningssystem FSI en fremragende kraftudfoldelse i Audi S8. Luksuslimousinen accelererer fra 0 til 100 km/h på 5,1 sekunder, og tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t.

Kraftfuld motor

V10-motoren i den nye Audi S8 anvender det direkte benzinindsprøjtningssystem FSI. Det giver en høj kompression på 12,5:1 og dermed en mere effektiv forbrænding baseret på en lambdaværdi på 1. FSI-indsprøjtningssystemet sprøjter brændstoffet direkte ind i forbrændingskamrene i nøjagtigt afmålte mængder med et tryk på op til 100 bar.

Den kraftfulde 10-cylindrede motor er konstrueret til at kunne levere et imponerende drejningsmoment og samtidig masser af kræfter. Den yder 450 hk ved 7.000 omdr./min. og har et drejningsmoment på 540 Nm allerede ved 3.500 omdr./min. 90 % af drejningsmomentet er til rådighed allerede ved 2.300 omdr./min. V10-motoren reagerer meget spontant på speederbevægelser og har en udpræget rolig motorgang. Når man giver gas, leverer motoren en akustik, som hører til en dynamisk bil som Audi S8.

V10-motoren kombinerer en luksuslimousine med køreegenskaberne fra en ægte sportsvogn. Audi S8 accelerer fra 0 til 100 km/h på 5,1 sekunder. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t. Motoren er økonomisk med et brændstofforbrug på 7,2 km/l, en brændstoføkonomi, der delvis skyldes letvægtskonstruktionen, som klart adskiller Audi A8-modelrækken fra konkurrenterne. Takket være aluminiumskarrosseriet, Audi Space Frame (ASF), vejer S8 kun 1.940 kg. Det betyder, at den nye S8 har et forhold på kun 4,31 kg pr. hk, et vægt-/kraftforhold som i en sportsvogn.

Trækprincip

Typisk for Audi er den nye S8 udstyret med det permanente firehjulstræk quattro.

Et midterdifferentiale, der er monteret på langs i drivlinjen, fordeler kraften mellem for- og bagakslen afhængigt af den pågældende kørselssituation. Normalt dirigeres 40 % af kraften til forhjulene og 60 % til baghjulene for at understrege den dynamiske karakter i den nye Audi S8. Hvis vejens tilstand ændres, reagerer det mekaniske differentiale uden forsinkelse; det kan sende helt op til 85 % af kraften til baghjulene eller 65 % til forhjulene afhængigt af situationen. Hvis et af hjulene på en aksel spinder, kan systemet undgå at aktivere den elektroniske differentialespærring ved i stedet at aktivere bremserne.

Den nye S8 er udstyret med en 6-trins tiptronicgearkasse som standard. Denne limousines sportslige karakter understreges, ved at den automatiske gearkasses udvekslingsforhold er lavere end i A8, hvilket betyder, at S8 stadig kan accelerere kraftfuldt, når den kører i 6. gear. Det elektroniske skifteprogram er tilpasset til bilen, så det skifter gear på en mere dynamisk måde. Føreren kan vælge gearkassens sportsprogram med gearvælgeren, gearkassen skifter så først til næste gear ved et relativt højt omdrejningstal. Det er også muligt at skifte gear manuelt via skiftekontakterne bag rattet.

Sportslig undervogn

Basisversionen af Audi A8 med adaptive air suspension er allerede udstyret med en sportsligt afstemt undervogn. Bærearmene er fremstillet af aluminium, forakslen er 4-leddet, og bagakslen har selvbærende trapezled. Flere af disse komponenter er blevet tilpasset specielt til S8.

Grundlaget er adaptive air suspension sport, sportsundervognen, der fås som ekstraudstyr til A8. På S8 har luftaffjedringen og støddæmperne fået en mere stram opsætning. En yderligere reduktion af nikke- og slingrebevægelser gør den sportslige topmodel endnu mere agil og dynamisk og samtidig mere stabil og sikker end nogensinde før. Elastokinematikken fra akslernes gummilejer er ligeledes blevet tilpasset til S8’s karakter. Den variable styretøjsudveksling er ca. 10 % mere direkte, hvilket giver endnu mere spontane køreegenskaber.

Audi S8 har som standard støbte aluminiumsfælge i S-design. Fælgenes størrelse er 9J x 20 med 265/35-dæk. Et 18”-bremsesystem giver den nye S8 imponerende bremseegenskaber, også takket være fire store, ventilerede bremseskiver. Bremsekalibrene er lakeret sort og har et titaniumgråt S8-mærke på ydersiden. Bremseskiverne på forhjulene har en diameter på 385 millimeter, mens de bageste skiver måler 335 millimeter.

Keramiske bremser, som blev introduceret på den 12-cylindrede A8 i sommeren 2005, fås som noget helt specielt også som ekstraudstyr til S8.

Diskret sportslighed

S-modellerne fra Audi har altid været indbegrebet af sportslighed. Det gælder også S8, der låner designet fra Audi A8.

S8 har også et meget atletisk design uden dog at virke aggressiv. De største forskelle findes på fronten, hvor den iøjnefaldende singleframe-kølergrill med S-mærke er platinumgrå, og de vandrette lameller er forsynet med krom. Under kølergrillen er der tre lave luftindtag i frontskørtet. De to store luftindtag under forlygterne er udført i bikubelook.

Hen ad siden på S8 er der ud over 20”-fælgene og de specielle bremser tre detaljer, der giver et fingerpeg om V10-motorens potentiale: mærker på skærmkanterne, dørhåndtag med aluminiumslister og sidespejlhusene i aluminiumslook. Bagpå fuldender S8-mærket, spoileren på bagagerumsklappen, en raffineret lyskant i skørtet og udstødningssystemet med fire ovale afgangsrør rækken af optiske ændringer.

Audi S8 bliver introduceret i Danmark medio 2006.