Den nye Audi S8 er et studie i overflod. Motoren har hele 800 Nm, undervognen kan være racer-hård eller Hästens-blød og forlygterne er lavet af lasere.

Traditionelt hedder Audis største og mest luksuriøse og avancerede model A8, og S8 er så den hurtigste udgave af denne model. Det er altså på sin plads at forvente sig en del, når Audi introducerer en nye S8, og de skuffer heller ikke denne gang. så lad os starte med kraftværket under den lange, flade motorhjelm.

Den gale tysker – her er den nye Audi RS6 med 600 heste

Det er en 4-liters V8’er med biturbo og mildhybridteknologi. I alt er der 571 respektindgydende hestekræfter og et drejningsmoment på 800 Nm. Det er nok til at sende den 2.230 kilo tunge bil til 100 km/t på 3,8 sekunder, men topfarten er stadig elektronisk begrænset til 250 km/t. Motoren er støbt i aluminium, men krumtaphuset har en jernbelægning på cylindervæggene, for at opnå lavere friktion. Det giver lavere forbrug og mere effekt. Mildhybrid-systemet har en 48-volts remstartergenerator og et litiumbatteri, som giver mulighed for at rulle med standset motor, for et udvidet start-stop-område. På den måde kan man spare op til 0,8 liter brændstof per 100 kilometer ved kørsel i dagligdagen.

Biblioteket
Med 571 hestekræfter skal det hele ikke gå op i blomkål og spelt, så udstødningssystemet sørger for, at der ingen tvivl er om, at der dunker en V8’er i fronten. Men heldigvis kan et aktivt spjæld også dæmpe lyden, når du bliver træt af at lege brian. Og det med støjen har Audi også tænkt på i kabinen. Ligesom smarte høretelefoner har bilens musikanlæg indbygget Active Noise Cancellation, der eliminerer forstyrrende støj i kabinen. Det skulle sikre et lydniveau som på et bibliotek.

Kold tekniker med bløde værdier - Audi A6

Luksusfornemmelsen forstærkes af en aktiv undervogn, så S8 kan ændre karakter fra blid cruiser til skateboard-hård sportsvogn. Som standard kan den aktive undervogn forudse bump og huller i vejen via et kamera i fronten. Luftundervognen kan simpelthen trække hvert hjul op separat eller trykke det ned for at regulere karrosseriet, så vippe- og nikkebevægelser reduceres ved acceleration eller opbremsning.

Systemet Audi drive select omfatter fem forskellige profiler, hvoriblandt profilen comfort + er ny. Her kan undervognen hjælpe karrosseriet til at hælde op mod tre grader modsat i svinget for at reducere krængning. I profilen dynamic er det modsat, og her udgør den maksimale krængningsvinkel kun cirka 2,5 grader i modsætning til en normal undervogn, hvor det er cirka fem grader.

Audi S8 i Danmark
Den 517 centimeter lange limousine får fælge i op til 21 tommer, og lyset er Audis såkaldte HD Matrix-LED-forlygter med laserlys og OLED-baglygter, som garanterer at du kan lyse vejen op efter mørkets frembrud. Sikkerhedsmæssigt mangler S8 heller ikke noget; i alt er der 38 førerassistentsystemer, som er opdelt i pakkerne City og Tour. I assistentpakken City kombineres systemerne Audi pre sense side, pre sense front og pre sense rear til Audi pre sense 360°. Så hvis systemet registrerer en potentiel sidekollision, kan det i forbindelse med den forudseende aktive undervogn lynhurtigt hæve karrosseriet med op til otte centimeter. På den måde vil en eventuel bil rammer S8’erens paneler, hvor de er stærkest.

Vorsprung durch design – Audi A7

Den nye S8 introduceres i Danmark i 2020. Der er endnu ikke dansk pris, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.