Chrysler 300C SRT8: Amerikansk køreglæde, når den er bedst

Chrysler 300C Sedan og Touring, der blev introduceret i 2005, er den første bil fra Chrysler Group med V8 motoren, der er opboret til 6,1 liter.Dens 425 hestekræfter gør den svær at slå, når vi taler en litereffekt på 69,8 hestekræfter pr. liter, og endnu sværere at slå, når vi taler værdien ”hestekræfter pr. krone”.

Kombinationen af motoreffekt og motorlyd samt sportslige køreegenskaber og komfort, resulterer i amerikansk køreglæde, når den er bedst.

Teknikerne på Street and Racing Technology afdelingen var ikke i tvivl: Når 300C skulle udstyres med SRT-betegnelsen, var det en større og stærkere motor, der skulle under den lange fronthjelm.5,7 liters HEMI motoren blev boret op til 6,1 liter og blev samtidig udstyret med ny indsugning, større ventiler og nye knasttider. Effekten blev forøget med 85 hestekræfter, og drejningsmomentet med 25 procent. I alt altså 425 hestekræfter og 569 Newtonmeter som maksimalt drejningsmoment.

Men SRT teknikerne stoppede ikke der. Inde bag de 20 tommer store fælge fik man hjælp fra verdens førende bremseproducent, Brembo, til at udvikle bremser, der matcher bilens fartpræstationer. Også formgivningen har været i højsædet i udviklingen af Amerikas fineste, højtydende sedan og stationcar. Inden døre dominerer sportssæder med forøget sidestøtte, og udvendigt bemærker man en ny front på 300C, og på 4-dørs modellen en hækspoiler, som øger trykket på bagakslen (”down force”) med 39 procent ved høj fart.

Chrysler 300C Sedan og Touring produceres i Brampton Assembly Plant, Ontario, Canada.