Den helt nye Volvo XC70 – succes i raffineret indpakning

Fortsat "crossover" succes

Mere luksus og endnu mere velfungerende

Mål på 40.000 biler om året

USA største marked

Salgsstart i september 2007

Da den første XC model fra Volvo Cars begav sig ud i trafikken i 1996, blev den ikke blot en umiddelbar salgssucces, den blev også starten på et helt nyt Cross Country segment. Nu er tredje generation af Volvo XC70 netop præsenteret på Biludstillingen i Geneve. Med den originale recept intakt, men nu med mere luksus og i en endnu mere raffineret indpakning.

Ved debuten for godt ti år siden regnede Volvo Cars med et XC salg på omkring 15.000 biler om året. Det blev til 17.000, idet det viste sig, at især de amerikanske kunder oplevede, at de her kunne få alt det, en SUV kunne byde på, men i en ægte luksusbil med en umiskendelig Volvo-ånd. Begrebet "crossover" var født. Volvo XC70 har bevaret sin tiltrækningskraft lige siden, og den nuværende generation nåede et salg på næsten 40.000 biler i sit bedste år.

"Vi havde et vinderkoncept lige fra starten, som vi løbende har videreudviklet. Den nye XC70 er stadig robust og velfungerende, men den er endnu mere komfortabel. Og samtidig har vores designteam givet bilen et mere elegant og luksuriøst udseende," fortæller adm. direktør og koncernchef for Volvo Cars, Fredrik Arp.

Perfekt til en aktiv livsstil

Den nye Volvo XC70 gør sig lige godt parkeret uden for yndlingscafeen eller operaen, som på en ujævn grusvej, i vildnisset eller halvvejs oppe ad et bjerg.

"XC70 er primært skabt til, at du kan nå dit bestemmelsessted. Men den har også vist, at den kan bringe dig længere end det, hvis du vil, og tør," pointerer Frederik Arp.

Ud over Volvo's kendte femcylindrede turbodieselmotor på 185 hk kan den nye XC70 for første gang leveres med en sekscylindret benzinmotor – nemlig Volvo's nye 3,2 liters række sekser, der yder 238 hk.

I den nye model kan det elektronisk styrede firehjulstræk fra Haldex i Sverige suppleres med Volvo's Four-C aktive chassis med tre køreindstillinger. Udstyr såsom Hill Descent Control og ventilerede sæder bidrager yderligere til at skabe en komfortabel køreoplevelse.

En amerikansk "love affair"

XC70 har fortsat størst succes i Nordamerika. Næsten halvdelen af det årlige volumen på omkring 40.000 biler forventes sendt over Atlanten, hvor USA selvfølgelig er det største enkeltmarked.

Men crossover modellen er også på vej frem i Europa, som kommer til at tegne sig for omkring 40 procent af det samlede salg. Her er det Sverige, som er det største enkeltmarked, fulgt af Storbritannien og Tyskland.

I Danmark forventes den nye Volvo XC70 introduceret til september, og på nuværende tidspunkt er det endelige udstyrs- og prisniveau ikke fastlagt.

Også i Kina

Volvo planlægger også at introducere den helt nye XC70 i Kina, som hurtigt forventes at indtage tredjepladsen i modellens salgsstatistik. "Der er stor appetit på mere specielle biler på det hurtigt voksende kinesiske marked. Volvo XC90 er allerede ganske populær, og vi er overbeviste om, at den nye XC70 kommer til at spille en vigtig rolle i vores planer om hurtig salgsvækst i Kina," siger Fredrik Arp.

"Vores succesrige XC program bliver snart udvidet med den nye XC60. Med tre spændende XC-modeller kan vi nå endnu flere af det stadigt stigende antal af bilkøbere, som vil have det allerbedste fra to verdener, velfungerende muskler og luksuriøs, behagelig personbilskomfort. Og det begyndte alt sammen med XC70."