Sonata i flot nyt design og med kraftigere motorer
Et flot og europæisk inspireret design, mulighed for tre veloplagte motorer, som alle har flere hestekræfter end forgængerne, strammere undervogn og mere kontant styring samt nyt udstyr. Det er nøgleordene for faceliftet af femte generation Hyundai Sonata, som in-troduceres i Danmark ved et åbent hus arrangement hos de 60 autoriserede forhandlere i weekenden den 5. og 6. april.

Det er over 20 år siden, den første Sonata rullede ud fra Hyundai fabrikken i Ulsan i Korea. Siden da er den løbende blevet udviklet, og i 2005 tog den et kvantespring i form af helt nyt design. Med dette facelift er Sonata gjort endnu mere elegant - vel at mærke uden at ændre radikalt ved grundtrækkene, som har gjort femte generation af Sonata til en best-seller med over 3.500 solgte eksemplarer på 3 år.

Nye designelementer
Sonata findes i to udstyrsversioner som begge har flere nyheder. Kølergrillen har fået flere ribber og kromindfatning, og forlygterne er større og i hightech stil. Designet fuldendes af spoilerens brede luftindtag og den karakterfulde formgivning af kølerhjelmen. Hækken er kraftfuld med store kombinationsbaglygter og nyt kofangerdesign. Kabinen har helt ændret karakter i retning af hightech, og ”Sonata fornemmelsen” af luksus understreges af materi-alevalget, en righoldighed af komfortudstyr og aflægnings-muligheder samt et meget lavt støjniveau. Der er hvidt lys i de klassiske runde instrumenter og blåt lys i kontakterne. Audioanlægget, der betjenes via rattet, er integreret i midterkonsollen, hvor der også er et rum med plads til 10 CD’er. GLS versionen af Sonata kan derudover tilbyde integrerede tågeforlygter, krom detaljer på udvendige håndtag, nyt design på alufælge samt at sæde-varmen nu har to niveauer. Oversigt over de to udstyrsversioner findes på www.hyundai.dk.

Højere ydelse, lavere forbrug
Fælles for de tre motorer er, at de har overskud til at klare alle situationer. Den firecylin-drede 2.0 liters benzinmotor med letvægtsmotorblok i aluminium, yder 164 hestekræfter, og det er 20 hk flere end forgængeren. Brændstofforbruget er alligevel reduceret i forhold til forgængeren. Den nyudviklede 2.0 liters CRDi motor har 150 hestekræfter - mod tidlige-re 140. Højeste drejningsmoment er hele 305 Nm ved 2.000 omdrejninger pr. minut. Top-farten er 203 km/t.

Topmodellens 3.3 liters V6 benzinmotor har nu 250 hestekræfter mod tidligere 235. 0-100 km/t klares på 7,7 sekunder, og tophastigheden er 230 km/t.

Undervognen og styringen er optimeret, så Sonata føles mere sporfast og strammere at håndtere, idet de forreste støddæmpere er afpasset efter den enkelte motortypes vægt, ligesom gummibøsningerne er blevet mere faste.

Høj sikkerhed med airbags og ESP
Der er aktive nakkestøtter foran og belastningskontrollerede selestrammere samt 5 tre-punktseler. De to forreste airbags er depowered. Endvidere er der to sideairbags og gardi-nairbags. ABS bremserne har indbygget EBD, der fordeler bremsekraften optimalt, og der er ventilerede bremseskiver både foran og bagi. ESP - det elektroniske stabilitetsprogram - med antispin og bremseassistent er standard.

Priserne på de nye Sonata modeller er: 
   2.0 benzin GL:  254.995 kr.
   2.0 benzin GLS:  289.995 kr.
   2.0 CRDi diesel GL:  279.995 kr.
   2.0 CRDi diesel GLS: 314.995 kr.
   3.3 V6 Aut. benzin: 376.995 kr.

Alle priser er ekskl. metallak kr. 5.998,- og leveringsomkostninger kr. 3.580,-