Den seneste udgave af Hyundai’s store mellemklasse bil ”Sonata” har nu været i gennem en foryngelseskur efter godt 4 år på markedet. Sonata har i de seneste 3 år været en ganske pæn salgssucces med ca. 1.200 nye biler på gaden om året, og det skulle det milde facelift gerne være med til at opretholde.  

Ændringerne
Der er tale om et rimeligt mildt facelift, hvor nok de største ændringer ligger i den skjulte mekanik – undervogn og motorer.

Faceliftet har blandet andet betydet, at kølergrillen har fået flere ribber og kromindfatning, forlygterne er større og i ”hightech” stil, kofangerne og alufælge er blevet redesignet.

Indendørs er ændringerne også nænsomt gennemført, hvor det primært betyder lidt flere designdetaljer, som fornyer interiøret en smule. Midterkonsollen er blevet redesignet, og der er blevet tilføjet lidt alu-look hist og her. Alt i alt ser det rigtigt fint, og faktisk ganske nobelt – det ”billige” indtryk man nogle gange får i en koreansk bil, får man overhovedet ikke i Sonata’en.

Sonata oplevelsen – en flydende fornemmelse
At køre Hyundai Sonata er en afslappende oplevelse, og det kan tolkes både positivt og negativt. Positivt, fordi Hyundai Sonata altid har været, og stadig er, en flyder. Sæderne er store og bløde, kabinen meget rummelig, støjniveauet dejligt lavt, og undervognen meget blødt afstemt. Alt i alt giver det en blød, komfortabel, og afslappende køreoplevelse - så længe man ikke forventer skarpe køreegenskaber, som hos en Mazda 6.

Sonata’en er en tung dame at danse med i skarpe sving og rundkørsler. Også selvom dette facelift skulle have givet en bedre undervogn, så er man stadig meget langt fra det optimale. De store bløde sofasæderne er uden nogen god sidestøtte, hvilet også opfattes negativt, hvis man stiler efter faste og skålformede sportssæder.

Udstyr – komfort og sikkerhed
Vores testbil med den 150 hk dieselmotor, og GLS udstyr, er den næstdyreste udgave i Sonata programmet og koster 314.995. Priserne spænder ellers vidt, og gør Sonata’en tilgængelig for de fleste pengepunge:

  • 2.0 benzin GL: 254.995 kr.
    2.0 benzin GLS: 289.995 kr.
    2.0 CRDi diesel GL: 279.995 kr.
    2.0 CRDi diesel GLS: 314.995 kr.
    3.3 V6 Aut. benzin: 376.995 kr.

Vores umiddelbare vurdering er, at netop den testede version (2.0 CRDi diesel GLS) er det bedste køb blandt de mulige. Udstyrsniveauet er meget højt både på komfort- og sikkerhedssiden.

Komfortudstyret tæller blandt andet: klimaanlæg, ratbetjent radio og fartpilot, varme i forsæder, elruder for/bag, elspeje, 16” alufælge, indfarvede kofangere og dørhåndtag.

Der er aktive nakkestøtter foran og selestrammere samt 5 tre-punktseler. De to forreste airbags er depowered. Derudover er der to sideairbags og gardinairbags. ABS bremserne har indbygget EBD, der fordeler bremsekraften optimalt, og der er ventilerede bremseskiver både foran og bagi. ESP - med antispin og bremseassistent er standard, samt tågelygter for og bag.

Lækker motor
Det afgørende punkt, der gør 2.0 CRDi diesel GLS til det oplagte valg, er den rigtig lækre motor. Effekten er i forbindelse med faceliftet øget med 10 hk til 150 hk, og det giver den lidt tunge Sonata fine kræfter. Den meget bløde og stille motorgang passer fint ind til Sonata-stilen, og betyder at man ikke lægger mærker til, at man køre en bil med dieselmotor. Den 6-trins manuelle gearkasse er udelukkende en positiv oplevelse i trafikken.

Denne to-liters dieselmotor er også med nøjsom med brændstoffet sammenlignet med den kraftige 2-liters benzinmotor med 164 hk. EU-mixet lyder henholdsvis på 16,7 km/l og 13,3 km/l. Ugens testforbrug med dieselmotoren endte på 13,1 km/l.

Totalt set
Hyundai Sonata er og bliver en stor mellemklasse flyder. Ren køredynamisk er der et stykke op til konkurrenterne, hvis man forventer en spændstig og underholdende bil – men rent komfortmæssigt, der er Sonata i top.

Med tiden er kvaliteten, teknikken og udseendet blevet rigtigt godt hos Hyundai, og naturligvis er priserne fulgt med, så Sonata er ikke længere en meget billig discountvare. Prisen på 314.995 kr. for en topudstyret mellemklasse fylder er god stadig et rigtigt godt tilbud, da konkurrenternes priser for en tilsvarende bil ligger i nærheden af 400.000 kr..