Oplever du ekstra ventetid på din nye Volkswagen-model, så kan du skyde skylden på Dieselgate og den nye WLTP-norm.

Fra september gælder den nye WLTP-norm, og det har fået alverdens bilproducenter til at stresse med at få deres biler godkendt til den langt mere realistiske og derfor strengere brændstofnorm, der skal erstatte den gamle NEDC-norm. En af de virksomheder, som er særligt ramt, er Volkswagen. I forlængelse af Dieselgate-skandalen i efteråret 2015, har mange af Volkswagens motoreksperter forladt virksomheden. Det giver en særlig stor udfordring i disse måneder, hvor meget udvikling og testarbejde er nødvendigt for at få alle modeller godkendt. Det skriver mediet Automotive News Europe.

Volvos biler har langt flere fejl end Ford og Kia

Fordi den nye norm er langt mere realistisk, betyder selv forskellige størrelses dæk eller et monteret soltag noget for bilens forbrug, og derfor er arbejdet med at godkende alle modeller og varianter enormt.

Det er dog lykkes Volkswagen at snuppe eksperten Markus Duesmann fra BMW, men Volkswagens CEO, Herbert Diess, advarer om, at der vil opstå flaskehals i produktionen mellem august og oktober. Tidligere har Volkswagen advaret om, at op mod 250.000 biler kunne blive påvirket af godkendelsensprocessen med WLTP.

Dansk påvirkning
Den slags kan man også mærke herhjemme, men hos den danske importør er man endnu ikke klar over omfanget af problemet, forklarer pressechef, Thomas Hjortshøj.

Overlegen – Volkswagen Polo GTI

”Desværre er vi – som mange andre – ramt af udfordringer omkring WLTP, men i skrivende stund kan vi ikke specifikt sige, hvad det betyder for en dansk kunde, uanset hvilken model kunden måtte have bestilt.”

Godt nyt – autostole bliver endnu bedre

En rundspørge blandt de øvrige populære bilmærker viser dog, at ingen andre oplever samme problemer med produktionen, når WLTP træder i kraft. Biltorvet har været i kontakt med Peugeot, Toyota, Citroën og Ford, og ingen af dem forventer, at WLTP kommer til at påvirke leveringstiden for deres biler.