Det rykker for dieselbiler, efter at den nye WLTP-målestandard for brændstofforbrug er blevet introduceret. Men noget tyder på, at benzinbilerne stadig kan have et brændstofforbrug, der er langt fra det egentlige forbrug på landevejene.

Hvis du ikke allerede har købt en ny elbil, så skal du måske stadig overveje en dieselbil. Noget tyder nemlig på, at det ikke er de udskældte dieselbiler, men de hidtidige dukse, benzinbilerne, der har et problem. Det officielle forbrugstal fra fabrikkerne er nemlig stadig langt fra tallene ude på landevejene. Det viser en undersøgelse fra Emissions Analytics, en uafhængig test- og dataspecialist med speciale i måling af virkelige emissioner fra biler.

Benzin bliver stadig mere populært på tværs af Europa

Siden 2011 har Emissions Analytics testet over 2.000 biler på vejene, og det giver et solidt grundlag, hvor man kan sammenligne biler testet efter den gamle NEDC-standard mod den nye WLTP-målestandard, som alle biler er blevet testet efter siden september 2018.

Den gode nyhed er, at forskellen mellem bilproducenternes forbrugstal og Emissions Analytics uafhængige test på landevejene er nærmest forsvundet for dieselbiler. Men kigger man i stedet på benzinbilerne, så er billedet noget anderledes. Her er forskellen mellem producenternes tal og Emissions Analytics steget til 24 procent set på tværs af de testede benzinbiler.

Forventet stigning
Det er noget af en overraskelse, for man havde forventet, at forbrugestallet ville stige som følge med den mere realistiske WLTP-test. Men gennemsnittet for WLTP-testede benzinbiler lander på 151 g/km, og det skal sammenholdes med 152 g/km for NEDC-testede biler. Det burde ikke kunne lade sig gøre, og Emissions Analytics egne tests viser da også, at gennemsnittet for de testede benzinbiler er 185g/km på landevejen.

Køb bil nu – det bliver kun dyrere

Mens vores testresultater viser, at dieselbilerne er i tråd med WLTP-testen, som tyder på, at producenterne har fået orden i sagerne, kan man ikke sige det samme for benzinbilerne, udtaler Nick Molden, direktør for Emissions Analytics, i en pressemeddelelse.

Ifølge Emissions Analytics er det sandsynligvis et resultat af, at bilproducenterne allerede har adopteret den nye WLTP-test og har optimeret benzinbilerne, så de klarer testen urealistisk godt. Og Emissions Analytics har selv et bud på disse ”forbedringer”. Som følge af Dieselgate er salget af dieselbiler faldet. I 2017 udgjorde dieselbilerne således 44 procent af nybilssalget på tværs af Europa, mens det i 2018 var bare 36 procent. Tilsvarende står benzinbilerne for 57 procent, og derfor fokuserer bilproducenterne på at opnå et så lavt forbrug som muligt for benzinbilerne, fordi det batter mest på gennemsnittet for deres flåde af biler. Hvis gennemsnittet på tværs af flåden ikke opfylder 95 g/km i 2021, vanker der nemlig millionbøder.

WLTP-testen
WLTP er en forkortelse for Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure. Den er udviklet af eksperter til at lave en bedre og mere retvisende standardiseret test af brændstofforbrug, men den foregår stadig på et forvokset løbebånd. Til forskel fra den tidligere NEDC eller New European Driving Cycle, som er udviklet i starten af 80’erne, kører bilerne dog helt op til 130 km/t i testen, som varer 30 minutter. Som Dieselgate-skandalen og Volkswagens snyd med dieselbiler blev rullet op fra 2015, blev der fra politisk side presset på for at få en bedre og mere præcis måling af bilernes brændstofforbrug, og derfor blev WLTP-testen indført.

Men ifølge Emissions Analytics er WLTP-testen altså ikke hele løsningen.

Mens laboratorietal er en nyttig måde at få nogle meget præcise forbrugstal at måle bilerne op mod hinanden, så er der tydeligvis en alvorlig mangel på validering og sammenhæng med den virkelige verden. En egentlig vejtest gør det selvfølgelig sværere at lave en repeterbar test, men den begrænser også producenternes evne til at optimere deres forbrugstal, forklarer Nick Molden.

Oprejsning for diesel
Selvom det kan vise sig at være både surt for miljøet og forbrugere med nye benzinbiler, så kan der også gemme sig en oprejsning for de ellers så udskældte dieselbiler.

Derfor er din VW forsinket i måneder

En dansk undersøgelse, foretaget af Teknologisk Institut for Peugeot, frifandt for nylig dieselbilen. Her testede man to Peugeot 308-modeller – den ene med benzinmotor, og den anden med dieselmotor. Resultatet viste, at dieselbilen udledte 35 procent færre partikler end den omkringliggende luft, mens benzinbilen udledte 26 procent højere end luften. Et lignende forsøg fra Tyskland, lavet af FDM’s søsterorganisation ADAC, viser et lignende billede, når det drejer sig om NOx-udledningen. Testbilerne udledte bare omkring en fjerdedel af den tilladte værdi.