Volkswagen har gjort Danmarks billigste elbil bedre og endnu billigere! Med batteriet fra e-Golf er e-Up pludselig blevet interessant for de fleste danskere.

Den første elektriske Up var ikke nogen stor fornøjelse. Batteriet på 18,7 kWh gav en officiel rækkevidde på 160 kilometer efter den helt urealistiske NEDC-norm. Praktisk betød det, at du skulle overveje, om du kunne køre fra København til Køge og tilbage igen uden at lade op, hvis vejret var regnfuldt og koldt.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

Det har de tyske ingeniører heldigvis gjort noget ved nu – på en simpel og genial måde. De har skohornet batteriet fra den elektriske storebror, e-Golf, ned i mikrobilen. Nu er der i stedet 32,3 kWh kapacitet, som ifølge den langt mere realistiske WLTP-norm er tilstrækkeligt til 260 kilometer rækkevidde.

Flere gode nyheder
Men det er ikke den eneste gode nyhed. På trods af den større rækkevidde har Volkswagen faktisk sænket prisen på e-Up, så den er Danmarks pt. absolut billigste elbil. Prisen starter ved 162.995 kroner, som er 18.000 kroner mindre end den gamle model. Det er også markant mindre end Renault Zoe, Danmarks næstbilligste elbil, som starter ved 234.990 kroner, som dog også har et større batteri. I prisen er også inkluderet et Clever Unlimited-abonnement med standardinstallation af en ladeboks samt en ladebrik, der giver adgang til Clevers netværk af offentlige ladestandere for en fast månedlig pris.

Så billig bliver den elektriske folkevogn - Volkswagen ID.3

Selvom prisen er højere end den almindelige Up, skal du ikke gå på kompromis med pladsen, for e-Up har, det større batteri til trods, stadig 251 liter bagagerumsplads. Den er faktisk også veludstyret sammenlignet med den almindelige benzindrevne Up. E-Up byder på maps+more, en docking station og multifunktionel app, som lader dig bruge din telefon som navigation integreret med bilen, og yderligere tæller standardudstyret både aircondition, bluetooth og DAB+, vognbaneassistent, vejskiltegenkendelse, parkeringssensorer bag, bakkamera, fartpilot og højdejusterbare forsæder.

Effekten fra elmotoren er de samme 83 hestekræfter, som den gamle version, sammen med 210 Nm. 100 km/t er nået på kun 11,9 sekunder, og topfarten er elektronisk begrænset til 130 km/t. Ved en ladekapacitet på 40 kW kan batterierne lades 80 % op på cirka en time. Batteriets langtidsholdbarhed behøver man heller ikke bekymre sig om, da Volkswagen yder otte år eller 160.000 kilometer garanti på batteriet.

Start Barsebäck! Her er Volvos første elbil

Hvis du drømmer om en billig elbil, så skal du måske lige vente lidt endnu. For mens det forventes, at Volkswagen introducerer e-Up til januar, så kommer de to søskende Skoda og Seat med deres versioner af samme bil, og de forventes at blive endnu billigere endnu.