Nissan fejrer den legendariske GT-R-sportsvogn ved at bygge 50 unikke biler med 720 hestekræfter i samarbejde med Italdesign – hvis du spørger om prisen, har du ikke råd.

Der findes flere spektakulære sportsvogne fra Japan, men de står ofte i skyggen af tyske, italienske og engelske konkurrenter. Men en af dem, som absolut ikke må glemmes – og som ikke er bange for at give de europæiske konkurrenter tørt på – er Nissans GT-R. Modellen Skyline fik allerede i 1969 en hurtig variant kaldet GT-R, som sidenhen er blevet legendarisk, men først i 1989 kom Skyline GT-R R32, som hurtigt fik øgenavnet Godzilla. Den havde en kraftig og turboladet sekscylindret motor og firehjulstræk, en opskrift som vi i dag opfatter som klassiske træk ved en Nissan GT-R.

Ny vild Nissan GT-R Track Edition

For GT-R har alle dage været sindsyg hurtig. Seneste model blev introduceret i 2007 og har blandt andet et avanceret firehjulstræk, hvor transmissionen er placeret ved bagakslen modsat motoren, for at få den bedste vægtfordeling. Motoren er en håndbygget V6’er på 3,8 liter med to turboer, og GT-R er virkelig hurtig, både lige ud og i sving, på en måde, der simpelthen er svær at forstå.

Og du er også hurtig, så du har nok regnet ud, at Nissan har produceret GT-R-modeller i 50 år. Men når man har en hær af marketingfolk, så kan man ikke bare lade sådan en begivenhed passere. Så for at fejre sig selv, har Nissan indgået et samarbejde med designhuset Italdesign om at udvikle en speciel hyldestmodel, som desværre kun bygges i 50 eksemplarer.

Katanasværdet
På basis af den seneste GT-R har man skabt et design, der er så skarpt, at det kunne skære dig som et katanasværd. Modellen hedder GT-R50, og selvom de overordnede dimensioner er identiske med den ’almindelige’ GT-R, er GT-R50 alligevel næsten seks centimeter lavere. De ikoniske dobbelte og runde baglygter er i behold, men specialversionen har fået en kæmpe, justerbar hækspoiler.

Den franske hidsigprop – Renault 5 Turbo 2

Teknisk har man taget udgangspunkt i GT-R Nismo, som har hele 600 hestekræfter, men i GT-R50 har man dog lige hævet effekten lidt ekstra, så der er i alt 720 hestekræfter og 780 Nm. Det burde være nok til at sende den vilde kreation til 100 km/t på omkring 2,5 sekunder.

Tysk effektivitet - Porsche Panamera GTS

Men så er der lige det med prisen. For med kun 50 eksemplarer i alt er det ikke overraskende, at GT-R50 bliver dyr. Meget dyr. Faktisk koster den 7.396.884 kroner, men det er altså uden den danske 150 procents registreringsafgift. Så hvis du behøver at spørge til prisen, har du sandsynligvis ikke råd alligevel. Men hvis du er hurtig, kan du stadig nå at reservere et håndbygget eksemplar, som er klar til levering i slutningen af 2020 eller starten af 2021.