Land Rover introducerer nu den tredje udgave af Defender. 130 hedder den, og for nørder er det legendarisk, og den er vokset 34 centimeter i længden, så der nu er plads til otte personer og masser af eventyr.

Den nye Land Rover Defender er en ingeniørmæssig bedrift – hvilket adskiller den en del fra sin åndelige forgænger. Vi har allerede stiftet bekendtskab med udgaverne 110 og 90, og nu kommer så den tredje model, som er beregnet til den helt store familie med eventyr i blodet. Land Rover Defender 130 hedder den, og er du Land Rover-nørd, er det en betegnelse, som vækker masser af følelser.

Færre døre og flere cylindre – Land Rover Defender 90

130-modellen, eller 127 som den oprindeligt hed, fordi akselafstanden er ret præcist 127 tommer, var designet til at være den mest hårdtarbejdende af alle Defender-modellerne. Den kunne bære 1,4 tons, hvorimod 110’eren kunne laste 1,03 tons, og 90 600 kilo. Og selvom 130 kom i mange variationer, så kendes den bedst med dobbeltkabine og stort lad.

Stor bagende

Netop ladet kommer du til at kigge længe efter på den nye Defender 130. Den er nemlig bygget på D7x platformen, som er specielt udviklet til den nye Defender og ekstremt solid. Men det er ikke en separat chassisramme, og det betyder, at mulighederne for at lave specielopbygninger – eller have et lad – er nærmest umulige.

Ekspedition Gotland – roadtrip i den nye Land Rover Defender

Til forskel fra den gamle Defender, har man denne gang ikke forlænget rammen og akselafstanden. I stedet har Land Rover-ingeniørerne foræret bilen en ekstra lang bagende. Det lyder usexet at få en 34 centimeter længere bagende, men mest af alt påvirker det terrænegenskaberne. Du kan selv forestille dig, hvad det betyder at have et udhæng på næsten halvanden meter i en tætvoksende skov, eller på vej op ad en stejl skrant. Land Rover lover dog, at vinklen fra baghjul til bagenden er respektable 28,5 grader.

Gammel kærlighed ruster ikke - brugttest af Land Rover Defender

Og hvis vi lige skal runde af terræn-meritterne ad vejen, så er luftaffjedring altid standard på 130, og det betyder op til 29 centimeter frihøjde. Vadedybden er på 90 centimeter, og som sædvanlig er Land Rovers Terrain Response standard. Det overflødiggør totalt dine evner – bilen kan klare det hele selv.

Plads til hele familien

Fordelen ved det længere karosseri er, at du I Defender 130 kan vælge mellem fem eller otte sæder. Og selv med alle otte sæder i brug, får du 389 liter bagagerum, svarende til det, du finder i en Golf. Med fem sæder får du til gengæld massive 1.329 liter bagagerum. Det er omkring den plads, du ville have, hvis du havde TO Mercedes E-Klasser! Så der burde være plads nok til klatregrej, og hvad man ellers skal bruge på et eventyr.

Første test af Land Rover Defender – kan den forsvare titlen?

Der er fem isofix-beslag (stakkels forældre), og adgangen klares via bagdørene, hvor midterste sæderække kan skubbes frem og tilbage. Takket være luftaffjedringen kan du sænke bilen, når den skal læsses.

Find vej

Med introduktionen får Defender 130 også den større 11,4 tommer Pivi Pro skærm, som vi allerede har set i den nye Range Rover. Men her har Land Rover udrustet den med et særligt gps-system fra et firma kaldet what3words. Det skulle ifølge Land Rover være i stand til at guide dig over alt på jorden indenfor tre meter, selv uden telefonsignal.

Kongeskibet er tilbage – vi kører den nye Range Rover

Motorprogrammet udgøres af den treliters sekscylindrede Ingenium rækkemotor, som du kan vælge enten som benziner eller diesel og med 300 eller 400 benzinheste eller 250 eller 300 dieselheste. Påfaldende nok må den store Defender ’kun’ trække 3.000 kilo og ikke 3.500, som lillebroren 110.

Priser og introduktion er endnu ikke kendt.