En flok gale tyskere har smidt en Porsche-motor med 580 hestekræfter i en Volkswagen Multivan med plads til seks personer – kort sagt den perfekte bil til den store, fartglade familie.

Det er blevet så moderne med sammenbragte familier med masser af børn, og selvom det er hyggeligt, så kan det være dræbende for bilvalget, hvis der skal være plads til alle mand. I stedet for at kigge efter sjove biler, er du i stedet tvunget til at kigge på Citroën C4 Picasso, Dacia Lodgy eller måske busversionen af Volkswagen Transporter.

Fra Ærø til Hanstholm i VW California

Det er også sådan en, vi har fat i her, men den kan nok tiltale de fleste bilentusiaster. Kort fortalt er det nemlig en Multivan med plads til seks personer, som har fået installeret en motor fra en Porsche.

Fundamentet
Udgangspunktet for dette vanvittige projekt er en Volkswagen Multivan T5 fra 2012, i sig selv en ganske dyr bil, hvis den skal have hvide nummerplader på, men i hænderne på firmaet TH Automobile fra Berlin stiger prisen eksponentielt. Fra ide til færdige produkt tog byggeprocessen to år og har kostet over 1,8 millioner kroner. Der hvor de fleste penge er lagt, er, ligesom det originale Rugbrød, i bagenden af bilen. Det er nemlig her, man har installeret hækmotoren fra en Porsche 911 Turbo 997.

Motoren er en 3,6-liters sekscylindret boksermotor, som er blevet opgraderet med GT2-turboer og elektronik. Resultatet er imponerende 580 hestekræfter, som trækker gennem en Porsche-bagaksel og en sekstrins manuel Porsche gearkasse og et differentialespær fra Drexler, som betyder, at den store bus også burde kunne sætte kræfterne til asfalten. Specielt taget i betragtning af, at baghjulene måler 285/40-19, mens forhjulene måler 245/40-19.

Amarok V6 – det islandske eventyr

Resultatet er en bus med plads til seks, som har en topfart på 285 km/t, men TH Automobile lover, at de kan tune motoren op til 800 hestekræfter, og bygger dig også gerne en firehjulstrukket version, men så skal doner-bilen være firehjulstrukket fra fabrikken. Men selvom autobahn-fart er en tysk disciplin i sig selv, så dur helten ikke, hvis den ikke kan dreje eller stoppe. TH Automobile har forstærket gulvet i bussen, så den kan klare de mange kræfter. Der er også installeret højdejusterbare fjedre og støddæmpere, og så har Brembo leveret bremserne, der måler 370 mm foran og 365 mm bagved.

Luksus
Nogle af de 1,8 millioner er gået til andet end motor og undervogn. Kabinen har fået den helt store Porsche-overhaling. Forsæderne er fra en Porsche, rat og instrumentbord er fra en 911 Turbo 997, og det samme gælder nøgle og startlås, som selvfølgelig er flyttet til venstre side af rattet, så man kan lave en Le Mans-start fra børnehaven.

Toyota Proace Verso VIP – privatchauffør i arbejdstøj

Resten af sæderne er betrukket i samme læder/alcantara-betræk som forsæderne, ligesom hele loftet er beklædt i alcantara for at skabe den rette stemning af penge og fart.

Der er ingen tvivl om, at far kunne have en rigtig fed ferie i bussen, og at sommerferien til Toscana ville gå lidt hurtigere end normalt. Bilen er faktisk til salg og har bare kørt 16.298 kilometer, men prisen svider stadig – 1.043.970 kroner, uden dansk afgift. Og så er det ikke sikkert, en dansk synsmand vil syne den.