Ford har designet fjerde generation af Focus helt fra bunden, så den nye generation bliver stivere, mere sikker, mere luksuriøs og mindre tørstig. Og så får vi også en crossover-variant.

Det er faktisk 20 år siden, at Ford introducerede den første generation af Focus. Dengang bidrog den med et futuristisk design og skarpe køreegenskaber. 16 millioner solgte biler senere er det nu på tide at introducere en ny, fjerde generation, som er proppet med avanceret udstyr.

Vi brænder dæk i den nye Ford Mustang

Vores helt nye Focus er klasseledende på teknologi og køreegenskaber. Det er ikke ofte, vi får muligheden for at bygge en bil, der er ny fra ende til anden, men vi greb muligheden for at udvikle den bedste bil i kompaktklassen, som kan købes til en fornuftig pris, fortæller Joe Bakaj, vicepræsident for produktudvikling hos Ford Europa.

Humant design
Den grundlæggende designfilosofi bag den nye Focus er Human-centric, altså med mennesket i centrum. En markant større, men stadig genkendelig og Ford-typisk grill og baglygterne er delt i to, hvilket skulle give bedre adgang til bagagerummet, er noget af det nye, mens LED-teknologi giver en genkendelig signatur i både dagslys og mørke.

Den nye Focus præsenteres som hatchback med fem døre og stationcar på det danske marked. Den adskiller sig yderligere fra konkurrenterne ved at brede sig over modeller med unikke personligheder, som vil tiltale forskellige kunder: fra de velkendte Focus-versionersom Trend og Titanium over den sportslige Focus ST-Line til den luksuriøse Focus Vignale og den første crossover-udgave af Focus, Focus Active, som har en forhøjet frihøjde og beskyttende sorte lister omkring skærmene og siderne.

Autonom kørsel
Den nye Focus fås med autonom kørsel på niveau 2, og Ford Co-Pilot360-system, der opgraderer Focus på passagerbeskyttelse, kørsel og parkering. Adaptiv fartpilot er udvidet med stop & go-funktion, genkendelse af fartskilte og vognbanecentrering, som gør det nemt at køre i tæt trafik. Active Park Assist 2 styrer nu også valg af gear, acceleration og nedbremsning for at give en fuldt automatiseret parkering blot ved et tryk på en knap. Evasive Steering Assist tilbydes for første gang i kompaktklassen. Teknologien hjælper føreren med at styre uden om stoppede eller langsomme biler for at undgå et sammenstød.

Vi tester Volkswagen T-Roc

Den nye Focus får Fords Adaptive Front Lighting-forlygtesystem. Et nyt kamerabaseret kurvelys, som justerer forlygternes mønster for forbedret overskuelighed ved at forudse vejens kurver – og som det første system i bilindustrien – ved at bruge vejskiltene som guide til vejens forløb.

Mere køreglæde
Det er en del af Fords dna at lave køreglade biler, og det skulle den nye Focus også gerne leverer. En helt ny platform er udviklet med navnet C2. Vridningsstabiliteten er øget med 20 procent i forhold til den udgående Focus, og stivheden i de enkelte samlinger i undervognen er øget med op til 50 procent – alt sammen vigtigt for at reducere vrid og for at give endnu bedre kontrol af bilen.

Et nyt elektriske styretøj skulle give en endnu mere velkørende, komfortabel og dynamisk Focus. Styretøjet tøjles yderligere af systemer som Torque Steer Compensation, der skulle udligne momentvrid i rattet. Focus har desuden et nyt, elektronisk stabilitetssystem udviklet af Ford selv. Ford Stability Control er skræddersyet til at levere den dynamik, man kan forvente i Focus, bl.a. med Torque Vectoring Control der bedst muligt fordeler kræfterne mellem forhjulene.

Bremselængden fra 100 km/t er forkortet med op til én meter, blandt andet takket være det elektriske Brake Booster-system, som hurtigere opbygger bremsetryk og giver en mere stabil fornemmelse i bremsepedalen.

Fjernstart og indbygget internet
Ford introducerer noget, de kalder FordPass Connect. Grundlæggende er det et indbygget modem, som gør Focus til et mobilt hotspot for op til 10 apparater. Det giver både hurtigere planlægning med Live Traffic-opdateringer for navigationssystemet, og via FordPass app'en til smartphones kan man tjekke, hvor bilen er parkeret, status for bl.a. brændstof og olie, låsning og oplåsning af bilen og – for Focus med 8-trins automatgearkasse – fjernstart. 

Honda Civic med dieselmotor - det spiller

Hvis ikke det er blær nok, så kan man også tilkøbe et B&O PLAY-lydanlæg med 675 watt gennem 10 højttalere, bl.a. en 140 mm subwoofer under gulvet i bagagerummet. Hos Ford staves motor med eco
Den helt nye Focus leverer brændstoføkonomi og CO2-udledning med forbedringer på 10 procent på tværs af modelprogrammet – og det er via den nye, mere realistiske WLTP-test. For at nå den slags forbedringer, har ingeniørerne har taget flere kneb i brug.

Nye motorer er en del af forbedringen, det aerodynamisk formede karrosseri er en anden vigtig del. Focus er den mest aerodynamiske bil i klassen med en Cd-koefficient på 0,273 for hatchback og stationcar. Yderligere forbedringer er hentet ved en vægtreduktion på op til 88 kilo i forhold til den udgående Focus.

Brændstoføkonomi og CO2-udledning nyder i forbindelse med begge EcoBoost-motorer godt af Fords nye cylinderdeaktivering – for første gang i bilindustrien bruges det til en trecylindret motor. Systemet kan automatisk stoppe en af motorens cylindre (i den firecylindrede 1.5 EcoBoost er det to cylindre), når motoren ikke kører med fuld kapacitet, eksempelvis når man kører med konstant fart eller triller af sted. Systemet kan til- eller frakoble en cylinder på 14 millisekunder, 20 gange hurtigere end et blink med øjet, og det kompromiterer hverken kraftudfoldelse eller lydbilledet.

Europas bedste bil - Volvo XC40

På det danske marked fås den prisvindende 1.0-liters EcoBoost-benzinmotor med 100 eller 125 hk, og den nye 1.5-liters EcoBoost-benzinmotor tilbydes med 150 hk. Fords 1.5 EcoBlue-dieselmotor fås med 120 hk, mens en 2.0-liters EcoBlue-dieselmotoren med 150 hk og 370 Nm slet ikke lanceres i Danmark. Til gengæld har Ford udviklet en ny 8-trins automatgearkasse, hvis man ikke selv vil skifte gear i en 6-trins manuel gearkasse.

Den nye Focus rammer Danmark på et tidspunkt efter sommerferien, og priserne er endnu ikke klar, men Ford Danmarks pressechef lover, at de bliver skarpe.