Ford har introduceret en ny udgave af den legendariske firehjulstrækker Bronco. Og den nye version er proppet med terræn-isenkram, 7-trins manuelt gear og 314 hestekræfter.

Ford har kollektivt hævet pulsen for samtlige amerikanske mænd, som ikke er vegetarer. De har introduceret en helt ny generation af firehjulstrækkeren Bronco. Det er måske ikke en model, som er så velkendt på vores breddegrader som eksempelvis Mustang, men i USA har specielt den første generation fra 1966 kultstatus. Og nu har Ford så introduceret en ny generation, som skal tage kampen op med Jeep Wrangler og den nye Land Rover Defender.

Danmarks største offroad-eventyr! Skagen or bust

Designmæssigt er der ingen tvivl om, at den nye model er kraftigt inspireret af originalen. Et meget kantet design og både døre og tag, der kan fjernes. Det giver nemlig bedre oversigt, når man kravler frem blandt store sten – og det ser sejt ud, når man triller ned på Long Beach i Los Angeles. Men både silhuetten og muligheden for at fjerne karrosseridele med et snuptag minder meget om Jeep Wrangler.

Voldsomme terrænevner
Til forskel fra Wrangler får Ford Bronco uafhængig affjedring foran og en stiv bagaksel, men Ford lover klassens bedste frihøjde – 29,4 centimeter – mens Bronco skulle kunne vade gennem 85 centimeter vand, som dog er fem centimeter mindre end Land Rover Defender. Solide stålkofangere og trækøjer sikre, at bilen kan tåle at blive brugt, men Bronco er ikke kun for de mest seriøse terrænentusiaster. Der er syv forskellige programmer, som indstiller drivlinjen til eksempelvis mudder eller sand. Den slags har de fleste moderne firehjulstrækkere, men Ford introducerer også det, de kalder Trail Toolbox, som er en række af teknologier, der får dig til at ligne et geni i mudderet. Dels indeholder teknologierne en fartpilot til terrænkørsel, i sig selv ikke noget nyt, men Trail Turn Assist er interessant, fordi systemet hjælper dig med at dreje mere snævert, ved at bremse det ene hjulpar. Sidst, men ikke mindst er der Trail One-Pedal Drive, hvor bilen automatisk bremser, når du lettere på speederen, lidt som en elbil med meget regenerering. Sådan en pedal kan nemlig være en fordel over meget uvejsomt terræn, som hvis du klatre over store sten.

Land Rover Defender – to tons dynamik

Bronco skal i første omgang kun sælges i USA, så der er selvfølgelig kun to benzinmotorer at vælge mellem. Den mindste er en 2,3-liters Ecoboost rækkefire motor med 273 hestekræfter og 403 Nm, mens den store motor er en 2,7-liters V6’er med 314 hestekræfter og 520 Nm. Men det er ikke motorerne i sig selv, som er så interessante. I stedet er det gearingen. Du kan enten vælge en 10-trins automatgearkasse, som vi efterhånden har prøvet nogle gange. I Bronco giver den en gearing, der hedder 67.8:1, så motoren roterer 67 gange, for hver gang hjulene drejer en omgang. Det giver meget mere moment til dækkene, men det er ingen ting i forhold til den anden mulighed. For Ford introducerer også en 7-trins manuel gearkasse, hvor 1.gearet er ekstra lavt. I kombination med en reduktionsgearkasse får du her en 94.75:1 gearing – det er ekstremt lavt.

I Østrig med Jeep Wrangler Rubicon

Som en rigtig Bronco fås den nye version med to døre, men også med fire døre. Startprisen for en todørs model i USA bliver 199.595 kroner, når den kommer til salg i foråret 2021.