Endelig er vi selv bag rattet af Land Rover Defender, som overrasker positivt. Det store skrummel er for første gang i verdenshistorien både sjov at køre og lækker.

Uanset om du valgte en Land Rover Defender fra 1990 eller 2016, så kunne du være stensikker på, at den ville køre som en syg hund med podagra. Objektivt findes der ikke ret meget andet, der kører mere stivbenet, slingrende og sløvt end en Defender. Men jeg skal hilse at sige, at sådan er det ikke længere. Vi er endelig bag rattet af den nye Defender, og der er en verden til forskel. Den nye model er faktisk sjov at køre.

Første test af Land Rover Defender – kan den forsvare titlen?

Køredynamik og Defender har ellers passet lige så godt sammen som flødeskum og torskerogn, men den nye model er overraskende dynamisk for en SUV på 2.323 kilo. Vi kører en Defender 110 S, som er midterste udstyrsvariant, og her er luftundervogn standard. Bilen har dog ikke et egentligt sportsprogram, så affjedringen er altid relativt blød, og derfor er der også en hel del krængning i sving, men hvor du næsten frygter for dit liv i en Jeep Wrangler, når et sving nærmer sig, så har du oplevelsen af, at Defender er langt mere samlet og præcis gennem svinget. Styretøjet er sammenlignet med den gamle model skalpel-skarpt, så du kan køre overraskende stærkt på forladte landeveje. Det mest overraskende er, at det nu faktisk er sjovt.

Kongen af skoven?
Som entusiast kunne man forståeligt nok frygte, at den nye Defender så var blevet blød, som et falmet rockband, der har klippet håret og fundet den akustiske guitar frem. For Defender var synonym med terrænkørsel, og gode landevejsegenskaber flugter sjældent med gode terrænegenskaber. Men bare rolig, Defender er et højteknologisk skib, der kan køre gennem 90 centimeter vand, og luftfjedrene giver en frihøjde på næsten 30 centimeter. Dertil er science fiction-funktioner som et kamera, der viser fronten af bilen, hvor motorhjelm og hjul er animeret. På den måde kan du være sikker på, om du rammer sten eller træer på skovturen eller at undgå det. Men for at være helt ærlig, så kom vi slet ikke i nærheden af at teste, om Defender er den nye konge af skoven.

Den britiske skovfoged er tilbage – Land Rover Defender er smartere end nogensinde

Vi er ellers det rette sted – Tirsbæk Gods uden for Vejle. Her holder Land Rover Experience Danmark til, og de ved om nogen, hvordan du får det meste ud af en firehjulstrækker. På dagen er det dog knastørt, og instruktørerne har desuden valgt nogle ruter, hvor alle kan være med. Vi må komme tilbage en anden gang og udfordre Defender.

Et liv i luksus
Kabinen i Defender er lige så meget et kulturchok, som køreegenskaberne. En af de få fordele ved den gamle var, at du sad ekstremt højt, så du kunne se helt ud til fronten. Til gengæld var din venstre skulder så klos op ad b-stolpen. Sådan er det ikke længere. Du har stadig bedre oversigt end mange andre store SUV’er, men støjen er væk, og kabinekvaliteten matcher næsten en Range Rover. Det samme gør teknikken, for du får både en 10-tommer stor skærm og digitalt instrumentbord. Bagsæderne er store og brede, mens gulvet er næsten fladt, så du har et indtryk af at have masser af plads. Alpine Light-ruder i taget giver tilmed masser af lys på bagsædet. Bagagerummet rummer 1.075 liter, så der burde være plads til dig, familien og al jeres eventyrudstyr.

Gammel kærlighed ruster ikke - brugttest af Land Rover Defender

Motoren i testbilen er en sølle 2,0-liters diesel, som umiddelbart lyder som om, den får et hårdt liv med at slæbe rundt på den fede eventyrer. Men med 240 hestekræfter, 430 Nm og en velskiftende ottetrins automatgearkasse virker testbilen overraskende oplagt. Jeg savner ikke på noget tidspunkt ekstra kræfter, og motoren bliver heller ikke træls at høre på. Vi havde også mulighed for at prøve den helt nye 3,0-liters sekscylindrede benzinmotor, som får assistance fra et mildhybrid-system, der driver en elektrisk kompressor. Her er der masser af krummer under hjelmen i kombination med et autoritært brøl. De i alt 400 hestekræfter og 550 Nm skubber den store bil til 100 km/t på 6,1 sekunder.

Drømmen om det frie liv - kør-selv ferie i Norge

Men nu sidder du nok og tænker, jamen er der ikke noget med, at ham der journalisten selv har den gamle Land Rover Defender, så han er jo totalt farvet. Ja, jeg har selv den gamle, eller rigtige Defender, og jeg er ikke farvet. Om nogen savner jeg, at Land Rover havde valgt at bygge en bil, der henvender sig mere til professionelle, der har brug for et arbejdsredskab, som kommer frem overalt, men ikke har en startpris på 974.000 kroner. For Defender er virkelig dyr. Testbilen med 240 dieselheste koster fra 1.134.000 kroner, og her får du eksempelvis ikke engang adaptiv fartpilot – det er sgu ikke godt nok i så dyr en bil.

En oliesheik værdig – brugttest af Mercedes G-Klasse

Jeg var ret skeptisk inden jeg prøvede den nye Defender, og jeg er stadig ærgerlig over, at jeg formentlig aldrig får råd til et nyt eksemplar, men når det er sagt, så overrasker den nye version positivt på alle områder – hvem skulle tro, en Defender kunne køre så godt.