Firefly byder på spændende design, rummelig kabine og fornuftig pris – og med et sæt almindelige vinterdæk også sikre køreegenskaber. Vi tester den kinesiske elbil, vi tog fejl af.
Kniven var trukket til den indledende runde af Årets Bil 2026. Flere af de kinesiske deltagere havde så svært ved at stå fast, når man pressede dem, at de var decideret ubehagelige at køre i. En af dem var Firefly, der trods kun 143 hestekræfter og 200 Nm, kunne være en mundfuld i en fedtet rundkørsel, hvis du var lige lidt for ivrig på speederen. Konklusionen efter to dage i selskab med den på og omkring Jyllandsringen var, at jeg ikke engang ville sende min svigermor ud i den. Så det var med spænding, at vi afventede at få bilen til test over en hel uge – og så landede den tilmed i snevejr.
Årets Bil 2026 - her er vinderen
Denne gang kom Firefly dog velforberedt. Testbilen stod på Hankook Ion Icept SUV, et vinterdæk specifikt udviklet til elbiler, som har de tre bjergtoppe, så ingen kan komme efter dig på en snevejrsdag. Og konklusionen er, at de gør en kæmpe forskel. Selv presset med fuld speeder ud af sving i glat fører, holder Firefly sig i sporet, og opfører generelt pænt, uden nogle ubehagelige overraskelser. Dækkene har så meget bid, at den relativt lille effekt ikke kan overmande dem, og når det lykkes – fra en bevidst provokation af føreren – sker overstyringen gradvist. Så lad os slå fast – både svigermor og mor kan frit køre i Firefly. Og det ændrer jo unægtelig noget ved modellen.
Rummelig kabine
Designet er til forskel fra mange andre kinesiske mærker både karakterfuldt, charmerende og sit helt eget. Kabinen er rummelig og udført i gode, solide materialer. Samlekvaliteten er god, og på bagsædet er der faktisk plads til to voksne. Bagagerummet har en flot kapacitet på 404 liter, og oveni er så et frunk på hele 92 liter. Det betyder, at du faktisk godt kan slippe afsted med at bruge Firefly som familiens eneste bil, selvom den tæller to børn og en hund. Den er tilmed støjsvag og bagehagelig affjedret, så komforten er høj.
Kia EV4 er fremragende, men er det godt nok til at være Årets Bil 2026?
Du skal dog ikke vælge Firefly, hvis din svigermor bor i den anden ende af landet (eller også skal du), for rækkevidden er ikke noget af det, der sådan for alvor rykker for elbilen. Batteriet er kun 41,2 kWh stort og kan højest lades med 100 kW. Med et relativt højt forbrug på grund af vintervejret og masser af motorvejskørsel, havde vi et gennemsnitligt forbrug på 19,8 kWh/100 km over testugen. Tør du køre batteriet helt til 0 procent, giver det så en rækkevidden på 208 kilometer, mens vi andre må nøjes med en aktionsradius på under 200 kilometer i vintervejr.
Trælse fejl
Der findes to varianter af Firefly; Select til 209.900 kroner og Comfort til 229.900 kroner. Vi tester den billigste, hvor du får 13,2 tommer skærm i midterkonsollen, og et seks tommers display til føreren. Du får også trådløst Apple Carplay, adaptiv fartpilot med vognbaneskift, og generelt hele rækken af sikkerhedsudstyr. Comfort tilføjer yderigere panoramasoltag, el-bagklap, el-justerbare forsæder med ventilation og massage og en trådløs lader i midterkonsollen. Og alene den trådløse lader er nærmest alle pengene værd. For testbilen har samme fine fralægningsplads ved armlænet mellem de to forsæder, men lader bare ikke. Der gik faktisk noget tid, før det gik op for mig, at det ikke var en ladeplads, og så er det svært ikke at føle sig lidt snydt.
Bilen låses i og op med enten en app eller et nøglekort. Vi havde ikke app’en og måtte bruge kortet i stedet. Det var relativt træls, for bilen bad ofte om bekræftelse, og så skulle nøglekortet placeres netop der, hvor der ikke var nogen induktiv lader, men ofte var systemet tungnemt eller ekstra forsigtigt, for det krævede tit mange forsøg til stor irritation.
De mange menuer og undermenuer kræver også mere end en uge sådan rigtig at blive hjemmevant i, og eksempelvis at skulle frakoble bipbip-lydene ved fartoverskridelser, kræver en snørklet omgang med mange tryk, før man når sit mål. Og så var der vognbane-assistenten, der insisterer på selv at skifte vognbane på motorvejen. Det er ikke det værste system, men så langsomt, at vi endte med at køre meget lidt med den adaptive fartpilot.
I løbet af ugen skete det flere gange, at de rammeløse ruder åbnede, når vi satte os ind i bilen. Men efter gentagende gange og forskellige døre, blev det tydeligt, at det simpelthen må være en fejl, så bilen nogle gange rullede et vindue 5-10 centimeter ned.
Den sidste ting, der var lidt trættende var et bluetooth-system, der aldrig rigtig ville forbinde til telefonen, så hver gang man satte sig ind i bilen, måtte man ind i listen af parrede telefoner, frakoble sin egen telefon, parre den igen, og så virkede det. Lidt træls.
Årets Bil
Firefly var en af de få kinesiske biler, der nåede helt til finalen af Årets Bil 2025, men den fik ikke så mange point til sidst. Men det er altså ikke, fordi den kører usikkert, og der må vi vedkende, at vi var for hurtige til at kaste dom over bilen. Det er ikke bilen, der kører dårligt, men dens sommerdæk, der har et meget lavt greb, når vejene bliver glatte og fedtede. Det skal også siges, at Firefly har været meget lydhøre over for kritikken fra FDM og Biltorvet, hvilket tjener til deres ære.
Nuttet mikro slår storebror på plads – her er den nye Renault Twingo
Når det er sagt, så er det samlede indtryk af Firefly lidt blandet. Selve bilen er egentlig både rummelig og komfortabel, hvis du kan leve med den relativt korte rækkevidde. Men, det helt nye bilmærke er vist ikke helt færdig med at løse alle børnesygdommene, men det er min svigermor nok ligeglad med.
