FORD TRANSIT XXL, FORMENTLIG DEN LÆNGSTE TRANSIT I VERDEN

København, 4. januar 2007, På Dunton Technical Centre i Storbritannien fejrer Ford Europas afdeling for kommercielle køretøjer i øjeblikket Transits sejr, som International Van of the Year, ved at bygge et usædvanligt køretøj kaldet Transit XXL.

Specialprojektet Transit XXL består af to Transit Tourneo modeller med kort akselafstand, som er smeltet sammen, så de udgør en førsteklasses limousine med plads til en chauffør og syv passagerer.

Der er et fuldt læderbetrukket og justerbart kaptajnsæde med varme, lænde-justering og armlæn til alle syv passagerer. Også ben- og skulderplads er der masser af.

Dette unika designes for yderligere at demonstrere Ford Transits fleksibilitet og evner. Køretøjet er 7,4 meter langt og har en akselafstand på 5,9 meter, hvor en normal Tourneo måler 4,9 meter i længden og har en akselafstand på 2,9 meter.

XXL'eren har hele fire skydedøre, to i hver side og tonede ruder hele vejen rundt. Overalt inden i er der gulvtæppe, samt en tæppebetrukket skillevæg bag de to bagerste sæder, hvilket skaber et separat bagagerum, som man har adgang til via bagdøren.Passagerkomforten er maximeret med aircondition både for og bag.

Der er planer om at installere et underholdningssystem i hele bilen, med blandt andet DVD afspiller og playstation.

Stadig en ægte Transit

Denne specialudgave har en helt almindelig 2.2 liters diesel motor med 130HK. 5-trins gearkassen er dog specielt tilpasset, for at levere en forøget præstation og også bremsesystemet er forbedret.

Karosseri konstruktionen indeholder forstærkninger under gulvet og i taget og bilen har en totalvægt på 2500 kg men affjedringen, som stammer fra en forhjulstrukket 350 model, tillader en vægt helt op til 3500 kg.

Den hvide Transit XXL indeholder meget originalt udstyr inklusiv satellit navigation, bluetooth, det bedste audio udstyr i klassen, opvarmet forrude og baksensor.

"En ting er sikkert, Transit XXL vækker forbløffede reaktioner fra alle der ser den" siger Barry Gale, Chef ingeniør for kommercielle køretøjer i Ford Europa.