Land Rover har introduceret den mest hårdhudede version af Discovery nogensinde. Den er proppet med offroad-isenkram og en benzinslubrende V8’er med 525 hk.

Siden Victoria Beckham stod i spidsen for Range Rover Evoque, er Land Rover blevet lidt fimset – MEN nu tager Land Rover marken, skoven og bjerget tilbage med Discovery SVX. SVX er nemlig den mest hardcore firehjulstrækker, drengene fra Solihull har lavet meget længe.

Den ’almindelige’ Discovery 5 er basis for SVX, og reelt set er den nok noget af det mest kompetente i terrænet, du kan købe i dag. Luftaffjedringen giver 28,3 cm frihøjde, og så kan du i princippet køre igennem 90 cm vand uden problemer – hvis du altså er sindssyg nok til at tage en bil med en startpris på 900.000 kr. igennem en flod.

Men med SVX har Land Rovers ingeniører taget Discovery fra kompetent til overlegen. De siger ikke hvor meget, men SVX har øget frihøjde via luftaffjedringen, som har fået nye støddæmpere og re-designede styrespindler, og så har man monteret seriøst store terrændæk fra Goodyear i størrelsen 275/55 R20.

Terræntricks
Discovery 5 er en moderne bil, så det er ikke nok bare at smide et par mudderdæk på den. Elektronikken skal også opgraderes, så bilens Terrain Response 2 system er blevet masseret til endnu bedre at forstå underlaget og kontrollere speeder, bremser og det elektrisk låsbare differentiale i bagakslen, så du kan slå hjernen fra og stadig komme helt op af bjerget. Som en ekstra gave til Land Rover-klubben har ingeniørerne udviklet en hydraulisk krængningsstabilisator, der kan kobles fra. Det giver nemlig endnu mere hjulvandring, når du eksempelvis skal krydse en grøft eller klatre over klipper.

Der er ingen tvivl om, at Discovery SVX er hamrende kompetent og er formentlig det bedste valg, hvis du vil køre i komfort til en af Islands gletschere – og være sikker på at komme helt der op. Og når du så står deroppe, kan du nyde udsigten af den smeltende gletscher, som du sikkert selv har været med til at varme op. Discovery SVX fås nemlig kun med en 5-liters buldrende V8’er, som med kompressor klemmer 525 hk og 625 Nm ud. Men du skal nok ikke forvente, at Greenpeace klapper af den 2,2 tons tunge SUV med en slubrende V8’er.

Discovery SVX skal håndsamles i Storbritannien allerede fra 2018. Prisen er ukendt, men bliver nok ikke billig.