Land Rover Discovery - above and beyond

|

Land Rover har et motto, der hedder ”Above and Beyond” – noget som de til fulde har bevist, at de formår, bl.a. med den nye Range Rover Velar, som vi tidligere har testet her på redaktionen. Men også i ”basis” mærket Land Rover, har man tænkt sig at leve op til det ambitiøse motto, og det har man med den nye Land Rover Discovery.

I mere end 27 år har Discovery været at finde i toppen af hierarkiet, når det drejer sig om hard core 4x4 biler. Men igennem de senere år, har man nærmet sig luksus brandet Range Rover betydeligt, når det drejer sig om interiør og tekniske løsninger – og den nye Discovery er så absolut ingen undtagelse. Selv om bilen er skabt med terrænkørsel og hårdt arbejde for øje, så er den lige så meget en luksus SUV af bedste klasse, som du uden problemer ville kunne smække op foran Amalienborg og smutte til bal hos Dronningen i. Land Rover har nemlig formået, at implementere alle de luksuriøse elementer, som vi kender fra Range Rover – blot i en anden indpakning. En indpakning vi kan kalde robust eller sågar macho – og det starter allerede ved første øjekast, hvor Discovery i den grad signalerer hard core offroader.

Discovery er et imponerende syn. Den er stor, men også elegant. Den tidligere model kunne godt virke kantet, hvilket på ingen måde er tilfældet med Discovery anno 2017. Her er tale om et strømlinet design med smukke kurver – også selvom bilen er ekstremt lang. Og netop længden er en af Discoverys store forcer. Den har nemlig plads til syv personer, der faktisk alle kan sidde yderst komfortabelt. Og selv med alle syv sæder i brug, har du plads til en fornuftig mængde bagage. Med kun fem sæder i brug, er bagagepladsen overdådig – og med lidt øvelse kan bilen pakkes så perfekt, at fem personer snildt kan have alt til en uges skiferie.

Sæderne i Discovery fortjener lidt ekstra opmærksomhed. De kan alle betjenes fra et panel i bagagerummet og hæves eller ligges fladt blot ved tryk på en knap. Denne manøvre går imponerende hurtigt – men har du meget travlt eller er vejret bare ikke til at stå ud af bilen i, når ungerne skal hentes fra hockey eller fodbold, så kan du via touchskærmen i instrumentpanelet lægge hver enkelt eller alle sæder fladt ned mens du kører bilen. Genialt! Alle tre sæderækker fås selvfølgelig med varme, så man ikke skal føle sig som 3. klasses passager på bagerste række. Alle sæderne er desuden udstyret med USB stik, så du har mulighed for at oplade dine enheder på turen. Der er desuden seks 12V ladesteder i bilen, så der er tænkt over sagerne.

Endnu en teknologisk feature for aktive familier er Land Rovers avancerede Activity Key-armbånd, så brugerne kan dyrke sport og aktive hobbyer uden at bruge standardnøglen. Når den vandtætte Activity Key holdes op til D'et i Discovery-mærket på bagklappen, låser det bilen og deaktiverer samtidig den almindelige nøgle, som man trygt kan blive liggende i bilen. Dermed kan brugerne frit løbe, svømme, ride eller lege uden bekymringer for bilens sikkerhed. Fedt fedt fedt…

Terræn
Men tro nu ikke, at Discovery har fået fine fornemmelse og blot er blevet et terræn kapabel familiecontainer. For med en frihøjde på 283 mm (43 mm højere) og en vadedybde på maks. 900 mm (200 mm dybere) sætter Discovery sig i en unik position med uovertruffen selvtillid til at takle både tunge og mudrede spor og oversvømmede veje. En lang række teknologier til kørsel i terræn sikrer, at den nye Discoverys fantastiske egenskaber i al slags terræn er nemme at aktivere for selv uerfarne førere. Land Rovers Terrain Response 2-system med en drejeknap, så alt fra gasrespons til følsomhed af gearskift kan indstilles til at passe til forholdene – man kan endda automatisk vælge den optimale indstilling, hvis føreren er i tvivl om, hvad der passer bedst.

I særligt vanskeligt terræn kan All-Terrain Progress Control (ATPC) programmeres til automatisk at holde en passende krybehastighed, som føreren vælger. Denne smarte teknologi betyder, at føreren kan koncentrere sig om at styre uden om forhindringer uden at skulle tænke på hverken gaspedal eller bremse, og den kan også bruges til at starte på glatte eller fedtede underlag, når bilen holder stille.

Med klassens førende maksimale trækevne på 3.500 kg har Land Rover udviklet en smart teknologi, der gør Discoverys trækevne mere tilgængelig end nogensinde før. Advanced Tow Assist er en fantastisk funktion, der sætter førere i stand til at udføre potentielt vanskelige bakmanøvrer med påhæng såsom trailere, campingvogne og hestetrailere uden at få sved på panden.

Med det smarte system vil selv nybegyndere kunne parkere, eftersom systemet klarer den vanskelige kontrastyring, der kræves for at placere påhænget præcist, når man bakker. Føreren kan nemt styre påhænget ind på den ønskede plads med drejeknappen til Terrain Response 2-systemet. Vejledende linjer, der lægges oven på billedet fra det bagud vendte kamera, vises på den centrale touchscreen, så en ellers vanskelig opgave går let som en leg.

Køreegenskaber
På almindelig lande- og motorvej er Discovery virkelig et imponerende køretøj. Vi var så heldige at teste bilen med den lækre 258 hk stærke Td6 motor, der med sit enorme drejningsmoment på 600 Nm ikke bruger mange kræfter på at skyde 130 km/t på motorvejen. Faktisk skal du have det avancerede lyttegrej frem, for overhovedet at høre motoren. Sammen med den lækre 8-trins automatiske gearkasse, får du altså serveret en køreoplevelse, som imponerer i en sådan grad, at det var noget alle burde prøve, blot for at mærke den ro, der er i kabinen. Samtidig er vindueskarm og midterkonsol så perfekt placeret, at selv Stressless må give op i den sammenhæng.

Er der så slet ikke noget, som ikke er godt ved Discovery kan du så spørge. Og jo, det er der da bestemt. Men, det er en individuel ting – og så ved alle, at vi taler om en designdetalje. Jeg har meget svært med at vænne mig til den asymmetriske bagende, hvor nummerpladen er trukket til den ene side pga. bagklappens design. Måske har jeg bare en mild omgang OCD, og det er da noget jeg absolut kan leve med.

Pris
Prisen skal vi selvfølgelig også lige tale om. Med den herlige Td6 motor har vi en startpris på 1,37 millioner kroner. Når man så lige falder over listen over ekstraudstyr og gerne vil have rear seat entertainment, 4-zone klimaanlæg, 21” fælge, 3. sæderække, parkeringshjælp, surround kamera osv., så ender prisen på 1,62 millioner kroner. Det er rigtig mange penge – men du får også en bil, der fuldt ud kan måle sig med de mest luksuriøse SUV’er på markedet og som samtidig vil sætte alle på plads, hvis du bevæger dig væk fra almindelig vej. Kan du nøjes med en mindre motor, så fås Discovery fra 899.000 kroner.

Jeg er vild med Discovery. Den rammer plet på så mange punkter – og så er det bare så fedt at vide, at den kan pløje sig igennem stort set alt underlag.

Fik jeg for resten lige nævnt boost funktionen - hvis du skulle være så uheldig at sætte bilen fast på maven? Ved tryk på en knap kan du booste undervognen, så den udover den maksimale frihøjde kan booste sig yderligere 30 mm op, så du kan bakke ud samme vej, som du kom ind. En detalje der i den grad er nyttig og som var til stor irritation for en hel del chauffører af andre off road biler, da vi satte dem på plads i terrænet.

Discovery anno 2017. Sådan Land Rover!

Biltorvets vurdering

plus Kvalitet og design Motor og gearkasse Teknik Terræn egenskaber Komfort niveau
menu Bagenden (smagssag) Den kan blive meget dyr, når du har været listen med ekstraudstyr igennem.

Specifikationer

V6/24v
2.993
258
3.750
600
1.750
Firehjulstræk
8A
209
8,1
-
-
-
-
3.500
85

Land Rover Discovery på biltorvet.dk

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev