Hyundai præsenterer tre nye modeller på IAA i Frankfurt

• i30 CW (stationcar)
• i-Blue - tredje generation af elbil med brændselscelle
• konceptbilen Veloster - sportscoupé til den unge generation

På IAA biludstillingen i Frankfurt, som åbner den 13. september, viser Hyundai tre helt nye model-ler: Hyundai i30 CW (stationcar) markerer Hyundai’s tilbagevenden i dette segment i Europa i form af en europæisk designet model. i-Blue er udtryk for Hyundai’s store engagement inden for miljø-mæssigt ansvarlige transportmidler. Veloster - en sportscoupé, som søger at opfylde de unikke krav, som unge bilkøbere stiller.

i30 stationcar
Som opfølgning på introduktionen af den 5 dørs Hyundai i30 er Hyundai stolte af at kunne vise den første udvidelse af i30 familien – Hyundai i30 CW (Crossover Wagon). Med stationcar varianten af i30 vender Hyundai tilbage til det stærkt konkurrenceprægede C-segment, hvor stationcar varianter udgør en stor andel af salget. Hyundai i30 CW er, som den 5-dørs model, designet på Hyundai’s europæiske designcenter i Rüsselsheim i Tyskland og er derfor nøje afstemt efter europæernes smag.

Hyundai i30 CW forventes introduceret i Danmark primo 2008. Priser og specifikationer er endnu ukendte. Er man interesseret i at blive holdt opdateret omkring i30 CW kan man på www.hyundai.dk tilmelde sig nyhedsbrev på i30, så vil man løbende få tilsendt nyheder på i30 CW.

i-Blue
Hyundai’s nye brintdrevne konceptbil - i-Blue Fuel Cell Electrical Vehicle (FCEV) - er udviklet på Huyndai’s design- og tekniske center i Chiba i Japan. Den helt nyudviklede platform er skabt til Hyundai’s tredje generation af brændselscelleteknologi, som i øjeblikket udvikles på Hyundai’s øko-tekniske forskningsinstitut i Mabuk i Korea.

Helt i tråd med dette års tema på IAA, ”Se hvad der driver fremtiden”, som sætter fokus på bære-dygtighed og klimabeskyttelse, er i-Blue udtryk for et vigtigt skridt i retning af kommercialisering af Hyundai’s brændselscellebiler. I modsætning til forgængerne, som er bygget på SUV platforme, er i-Blue en bil i D-segmentet. En såkaldt crossover utility vehicle (CUV) type.

”i-Blue er Hyundai’s første model, som er designet helt fra bunden til brændselscelleteknologi. Dermed markerer den et kæmpe skridt fremad i vores R&D program,” siger Dr. Hyun-Soon Lee, der er leder af Hyundai’s forskning og udvikling.

”Det er lykkedes for vores teknikerteam at designe en mere kompakt brændselscellebil med sam-me sikkerhed, komfort og rækkevidde som en bil med forbrændingsmotor,” tilføjer han.

Hyundai udfolder store anstrengelser for at nå frem til masseproduktion af brændselscellebiler, som vil være en realitet i næste årti.

Veloster
Veloster med kodenavnet HND-3, der er designet på Hyundai’s design og tekniske center i Na-myang, er den tredje af en serie nyskabende konceptbiler fra det centrale designstudie i Korea. Veloster navnet, som er en sammensætning af volocity og roadster, har samme karakteristika som en klassisk sportscoupé. Hertil kommer et hightech islæt i form af panoramatag i glas og andre futuristiske indslag. Den er designet til at opfylde den unge generations krav og er samtidig en kva-litetsbil med en robust konstruktion.

”Med Veloster ville vi prøve noget helt anderledes. Vi er meget opmærksomme på, at vi har behov for radikalt nye produkter til den unge generation, som køber bil for første gang. Med Veloster går vi virkelig i en helt ny retning,” siger Oh Suk-Geun, Hyundai’s vicedirektør for design.