Polestar, som er Volvo’s specielle brand for performance modeller præsenterer nu sin første bil - Polestar 1, som er en 600 hk hybridbil. Samtidig løftes sløret for planerne for fremtiden som eneste mærke med fokus på high performance el-biler. Ud over Polestar 1 er yderligere to rent el-drevne modeller i støbeskeen, ligesom et nyt og ultramoderne produktionsanlæg er under opførelse i Kina. Endvidere agter virksomheden at gå ind i markedet ad nye, kundefokuserede veje.

Polestar 1 forventes at være klar til levering i midten af 2019, hvor den bliver udbudt på abonnementbasis til kunder i Sverige, Norge, Holland, Tyskland, Belgien, Frankrig, Kina, Canada og USA. På nuværende tidspunkt bliver det ikke muligt at abonnere på en Polestar 1 i Danmark, eftersom der alene bliver etableret anlæg, såkaldte Polestar Spaces, i ovennævnte lande.

Samarbejdet med Volvo Car Group giver Polestar stordriftsfordele inden for teknologi og produkttilbud samt udløser synergieffekter, som medfører, at Polestar kan klare design-, udviklings- og produktionsprocesserne på en brøkdel af den tid, det ellers tager for nye aktører.

Thomas Ingenlath, som står i spidsen for Polestar, siger: ”Polestar 1 er den første bil med Polestar-mærket på motorhjelmen. En smuk GT med forbløffende teknologi. En fremragende debut for vores nye Polestar brand. Alle kommende biler bliver el-drevne og kommer til at personificere vores vision for mærket, som er, at det skal være et brand for high performance el-biler”.

Polestar 1 bliver spydspids for Polestar-mærket fremover. Det er en todørs, 2+2 sæders Grand Tourer Coupé med såkaldt Electric Performance Hybrid drivline, altså en el-bil, der får støtte af en forbrændingsmotor. På ren el kan den tilbagelægge 150 km, hvilket er længere end markedets andre hybrid-biler. Ydelsen er 600 hk med et drejningsmoment på 1000 Nm, og dermed indtager den en solid plads i segmentet for biler med høj effekt.

Polestar 1 skal bygges på Volvo’s Scalable Platform Architecture (SPA), men omkring halvdelen af bilen er specialudviklet og skabt af Polestar’s teknikere. For at opnå endnu bedre køredynamik er Polestar 1 udstyret med en række nye teknologier, der får den til at trænge ind under huden på sin ejer. Polestar 1 er den første bil i verden, der er udstyret med den helt nye og avancerede chassisteknologi Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi). Et kulfiberkarrosseri giver lavere vægt og 45% bedre torsionsstivhed ligesom lavere tyngdepunkt. Endvidere dobbelt, elektrisk bagaksel, som giver øget moment. Dermed accelererer hvert hjul præcist, så føreren får maksimalt vejgreb og kan holde farten i kurver.

Polestar 1 skal bygges i Kina på det ultramoderne Polestar Production Centre i Chengdu. Anlægget er under opførelse og forventes at stå færdig i midten af 2018.

Polestar kommer til at gøre brug af en anden ejerskabsmodel end den traditionelle. Biler kan kun bestilles online og bliver udbudt på en to- eller treårig abonnementsaftale, der inkluderer ydelser som afhentning og levering i forbindelse med service samt muligheden for at leje en erstatningsbil fra Volvo og Polestar programmet. Abonnementsaftalen, som er uden førstegangsydelse, afregnes månedsvis. Den faste månedlige ydelse gør det let for ejeren at råde over en Polestar-bil.

Bilen er forsynet med Phone-As-Key teknologi understøtter, der gør det muligt dels at dele en virtuel nøglekode med tredjepart og dels giver lettere adgang til en række andre ydelser. Med en sådan concierge-service, behøver ejeren kun at koncentrere sig om at nyde sin bil.

Fremtidige biler fra Polestar bliver rene el-biler. Polestar 2 går i produktion i løbet af 2019 og bliver den første såkaldte battery-electric vehicle (BEV) fra Volvo. Det er en mellemstørrelse BEV, der skal konkurrere med modeller som Tesla Model 3 med deraf følgende højere volumen. Senere kommer en større Polestar til, en SUV BEV, Polestar 3, som bliver en moderne kombination af el-drift og køredynamik.

Kunderne sammensætter og bestiller Polestar-biler online via en Polestar app eller internetportal. Men Polestar er opmærksom på, at kunderne har brug for at se produkterne i virkeligheden, så der bliver indviet en række såkaldte Polestar Spaces rundt om i verden. Her kan fremtidige ejere opleve produkterne og mærket. Der er tale om separate anlæg, der ikke har noget med eksisterende Volvo-forhandlere at gøre.

Den nye Polestar 1 kan bestilles i de berørte lande fra 17. oktober 2017, hvor Polestar’s medarbejdere står klar til at kommunikere med interesserede kunder.