Det bliver ikke vildere end det her. Porsche 935 var en af de mest succesfulde racerbiler nogensinde, og nu sælges et ultra-sjældent eksemplar, som er ombygget til gaden –med bare 10.124 kilometer på tælleren og 740 hestekræfter.

I 70’erne skabte Porsche et monster, som slog pusten ud af samtlige konkurrenter. 935 var baseret på gadebilen 911 Turbo, men den 3,3-liters sekscylindrede boxermotor med to kæmpe-turboer ydede op til 857 hestekræfter, som skubbede modellen til sejr på Le Mans i 1979. Faktisk vandt 935 123 ud af 370 løb.

Boxster med ekstra brøl

Men Porsche var ekstremt restriktive med hvor mange biler, der blev bygget og næsten alle blev kørt af fabriksteams. Altså på nær Kremer Racing fra Køln, som i 1976 byggede deres egen 935, kaldet K1, parallelt med fabrikken. I 1979 introducerede man K3, og det er den, vi har fat i her. Men denne bil var ikke skabt til racerbanerne, den var fra fødslen tænkt som det ultimative legetøj.

Skistjerne og våbenlobbyist
Bilen blev bestil hos Kremer af rigmanden Walter Wolf, som har en lige så farverig historie som bilen. Født i Østrig, men opvokset i Jugoslavien, men kom senere til Canada, som han blandt andet deltog i De Olympiske Vinterlege for på ski. Efter hans sportskarriere begyndte han først at tjene penge som byggematodor, før han for alvor skovlede penge ind som leverandør af olieborings-udstyr. Det gav Walter Wolf overskud på bankbogen til at købe sit eget Formel 1- team, Walter Wolf Racing, som faktisk vandt fjerdepladsen i Konstruktører-VM i 1977. På sine ældre dage har Wolf ernæret sig som lobbyist for forskellige våbenvirksomheder.

Tre hjul og smadret front – denne Porsche koster 3 millioner kroner

Tilbage i 70’erne var han dog en vaskeægte playboy, som ville have noget, der var hurtigere end alt andet. Og det fik han med Kremer K3. Motoren har en slagvolumen på 2,85-liter med 12 tændrør til de seks cylindre. Igen er der to kæmpe turboer med masser af turbotøven, men motoren yder ’kun’ 740 hestekræfter ved 8.000 o/min. Gearkassen er en firetrins manuel gearkasse med samme gearing som på Le Mans, hvilket betyder, at den er ekstremt højt gearet – Erwin Kremer, som stod for at bygge bilen, kørte selv 338 km/t i bilen på den tyske Autobahn, inden bilen blev leveret til Wolf.

98% identisk med Le Mans-vinder
Karrosseriet er skabt i kevlar, som racerbilen, og Wolf’s gadebil skulle dele 98 procent af delene med den Le Mans-vindende 935. Fælgene er fra BBS og måler 11x16 foran, mens bagfælgene er i størrelsen 14,75x19. Dækkene var skabt i hånden af Goodyear – de originale fordæk sidder stadig på bilen.

Porsches Dakar-legende kan blive din

Bilen har dog særlige Bilstein-støddæmpere, og så er undervognen hævet fem centimeter, så der er 10 centimeter frihøjde til at klare vejbump, og hvad man ellers måtte finde ude i virkeligheden. Kabinen er udstyret med dele fra 911 Turbo og Recaro racersæder, som dog er beklædt i mørkeblåt læder med røde kontrastsyninger. Eneste ting på listen, som Wolf ikke fik opfyldt af Erwin Kremer, var ønsket om aircondition til passageren. Fra et ingeniørmæssigt synspunkt kunne det bedre betale sig at iklæde sig en polo t-shirt om sommeren, forklarede Kremer.

I alt blev prisen på bæstet 375.000 D-mark, svarende til 5.200.000 kroner – i 1980! I dag står bilen med bare 10.124 originale kilometer til salg i Tyskland – men prisen er ukendt.