Danske taxaer indregistreret efter 1. januar 2010 skal sandsynligvis leve op til højere miljøkrav, og en hel stribe modeller fra Mercedes-Benz lever op til kravene om bl.a. lavt brændstofforbrug.

Én procent af alle nyindregistrerede personbiler på det danske marked (under 3.000 kg) forlader forhandlerne som taxa.
Den danske regering har i sin trafikinvesteringsplan ’En grøn transportpolitik’ valgt bl.a. at fokusere på denne lille procentdel af markedet – en ændring af taxaloven vil gøre, at de danske taxavognmænd fra 1. januar 2010 skal købe hyrevogne, som går længere på en liter brændstof og udleder mindre CO2. Den nye lov, som forventes at blive godkendt i den foreslåede form, foreskriver, at en taxa med dieselmotor som minimum skal kunne køre 16,1 km/l, altså følge normen for energimærkningens energiklasse C.

Mercedes-Benz leverer biler til en meget stor del af de danske taxavognmænd, og denne årtier lange tradition har resulteret i, at 59,1 % af danske taxaer i dag er af mærket Mercedes-Benz. Det stiller naturligvis krav at være førende i branchen.

Mercedes-Benz er meget optaget af at udvikle modeller, som lever op til strenge krav for forbrug og udledning af miljø- og sundhedsskadelige stoffer, og det er en udvikling, som ikke blot kommer taxavognmænd til gode.
Mercedes-Benz har været i stand til at reducere forbrug og CO2-udledning for de nyeste modeller på op til 23 % i forhold til tidligere modeller, hvorfor der allerede i dag findes en lang række Mercedes-Benz-modeller, som lever op til de nye krav til hyrevogne.
Faktisk findes en række modeller, som ikke blot lever op til energimærkningens klasse C, men den strengere klasse B, hvor en bil med dieselmotor skal kunne køre minimum 17,3 km/l. Og der er tale om modeller, som i kraft af både størrelse, sikkerhedudstyr og komfort i høj grad lever op til de krav, der generelt stilles til en hyrevogn, som er daglig arbejdsplads for chaufføren.
Et godt eksempel er den nye E-Klasse, der repræsenterer noget af det ypperligste inden for netop miljøbevidsthed, forbrug og komfort for både taxachaufføren og kunderne. Ny teknologi gør, at fx modellen E 250 CDI BlueEfficiency kan køre 18,9 km/l og udleder langt mindre CO2 end andre biler i sin klasse – 139 g/km.

Den konstante udvikling gør, at der hele tiden kommer nye modeller fra Mercedes-Benz, som lever op til de nye krav for hyrevogne. I dag findes tolv varianter godkendt til taxakørsel, som alle minimum følger normen for energiklasse C.