Syvtrins automatgearkasse betjenes fra rattet.

 

Efter syv år og godt 620.000 producerede eksemplarer, er det tid til en ny generation af Mercedes-Benz M-Klasse. Den nye er større, betydeligt mere rummelig, mere teknisk avanceret og tilbyder flere udstyrs alternativer end forgængeren.

 

Den nye M-Klasse tilbydes med tre nye motoralternativer, alle i kombination med 7-trins automatgearkasse, der betjenes fra rattet. Med hensyn til sikkerheden i tilfælde af sammenstød tæller sikkerhedslisten trepunktsseler med strammere og kraftbegrænsere på samtlige pladser, sideairbags der dækker ruderne, og til både chauffør og forsædepassagerer to-trins airbags, sideairbags samt aktive nakkestøtter.

Til Mercedes’ nye M-Klasse findes som ekstraudstyr bl.a. en drivline og luftaffjedring beregnet til terrænkørsel, samt et beskyttelsessystem, der i tilfælde af en åbenlys risiko for en ulykke forbereder både bil og passagerer på en eventuel ulykke.

Mercedes-Benz’ nye M-Klasse, internt kaldet W164, har premiere på Detroit biludstilling i januar 2005. Karrosseriet er sammenlignet med forgængeren (W163) vokset med 150 mm. i længden, 71 mm. i bredden, og akselafstanden er forøget med 95 mm. til 2.915 mm. Indenfor er pladsen blevet endnu større. Benpladsen i bag er blevet forlænget med 35 mm., og skulderbredden med 32 mm. Tilsammen giver det samme generøse plads som i en større personbil.

Ud over den gennemprøvede 5-liters V8-motor, der i den nye M-Klasse, med den ekstra modelbetegnelse ML500, yder 306 hestekræfter/225kW, findes der tre nye motoralternativer at vælge imellem:

ML 320 CDI, V6 dieselmotor på 224 hk/165 kW og 510 Nm maksimalt drejningsmoment

ML280 CDI, V6 dieselmotor på 190 hk/140 kW og 440 Nm maksimalt drejningsmoment

ML 350, V6 benzinmotor på 272 hk/200 kW og 350 Nm maksimalt drejningsmoment

Dieselmotorernes effektive forbrænding, automatgearkassen med den tætte udveksling samt karrosseriets sænkede luftmodstand (Cw 0.34) medvirker til et for bilklassen rekordlavt forbrug. ML 280 CDI klarer 10,6 km/l, med andre ord: ”markant over 10 på literen”. De nye motorer har op til 38% større drejningsmoment og effekt end de motorer, de afløser. Automatgearkassen 7G-TRONIC, som Mercedes-Benz er de eneste, der tilbyder, betjenes via en kontakt til højre for rattet. Systemet kaldes DIRECT SELECT, og indbefatter desuden gearvalgsgreb på rattet.

Terrænkørsel

Den nye M-Klasse kan bestilles med en drivline, der er specielt udviklet til terrænkørsel. Den indeholder dels høj- og lavgearing, dels manuel eller automatisk låsning af spærredifferentialet mellem for- og bagaksel, respektivt mellem baghjulene. Desuden indgår en modificeret version af AIRMATIC luftaffjedring, der gør det muligt at øge frihøjden med 110 mm. til 291 mm. Det betyder, at den mulige vanddybde øges til 600 mm. Med AIRMATIC følger et muligt tilvalg af et støddæmpersystem, ADS, der gør det muligt for støddæmperne at afpasse dæmpningsgraden efter køremåde og underlagets beskaffenhed.

I standardudgaven er den nye M-Klasse udstyret med moderniseret affjedring samt nye for- og baghjulsophæng. Forhjulene er ophængt i dobbelte, siderettede styrearme (double wishbone), og baghjulene har multilink ophæng (fire styrearme). Alle 6-cylindrede M-Klasse modeller har 235/65 dæk på 17 tommer fælge, og ML 500 har 255/55 dæk på 18 tommer fælge.

PRE-SAFE i M

Ud over 3-punkt selen med selestrammer og kraftbegrænser på samtlige pladser, sideairbags der dækker ruderne, samt til fører og forsædepassagerer to.trins airbags, sideairbags og aktive nakkestøtter, NECK-PRO, kan den nye M-Klasse bestilles med beskyttelsessystemet PRE-SAFE. Ud fra de signaler antiblokeringssystemet (ABS) og antiskridsystemet (ESP) sender, kan PRE-SAFE dels registrere en nødsituation, dels placere fører og forsædepassagerer i de el-justerbare stole ved hjælp af siddepude og rygstøtte for optimal beskyttelse...og herudover lukke eventuelt åbent soltag. Lykkes det for chaufføren at klare situationen, nulstilles systemet.

Mercedes-Benz’ nye SUV, der på amerikansk står for ”Sport Utility Vehicle”, dækkes af alle de garantier, inklusive den 30-årige Mobilo Life, der har gjort producentens biler kendte og respekteret gennem generationer af bilkøbere.