Volkswagens nye Golf R bliver hurtigere og kraftigere end nogensinde, men det er det nyudviklede firehjulstræk, som bliver det fedeste ved den nye Golf R.

Volkswagen har netop introduceret den nye Golf R – traditionelt den mest hidsige version af verdens mest populære hatchback. Effekten er nu steget til 320 hestekræfter, som gør den til den stærkeste Golf-model nogensinde. Det betyder, at modellen er, takket være et avanceret firehjulstræk, vi kommer tilbage til om lidt, accelererer fra 0 til 100 km/t på kun 4,7 sekunder og fortsætter til en elektronisk begrænset topfart på 250 km/t. Golf R kan også bestilles med en R-Performance-pakke, der – blandt meget andet – løfter topfarten til 270 km/t.

44 års udvikling - her er ottende generation Golf GTI

Det er dog ikke så meget de imponerende præstationer, der definerer Golf R, men mere kombinationen af 420 Nm drejningsmoment og et firehjulstræk, som Volkswagen kalder det mest progressive firehjulstræk i klassen, som skulle sætte en ny køredynamisk standard.

Nyt firehjulstræk
Hos Volkswagen hedder det ikke bare firehjulstræk, men 4MOTION, og det er altså nyt på Golf R. Ingeniørerne har nemlig udviklet det, de kalder R-Performance Torque Vectoring, hvor en styreenhed, distribuerer motorkraften mellem de fire hjul. En ny slutudveksling fordeler ikke kun motorkraften mellem for- og bagakslerne, men også mellem de to baghjul. Det gør det muligt at øge bilens adræthed markant – især ved kørsel i sving.

Grøn og fornuftig – vi kører Volkswagen Golf eHybrid

For første gang er firehjulstrækket via Vehicle Dynamics Manager-systemet (VDM) integreret med andre elementer af chassiset, såsom det elektroniske differentialespærre (XDS) og den adaptive undervogn (ekstraudstyr: 14.992 kroner). VDM-enheden overvåger alle fire hjul og bilens køreegenskaber og kan på den måde lynhurtigt modvirke understyring eller overstyring, alt efter hvilken køreindstilling (Comfort, Sport, Race eller Individual) føreren har valgt.

Den nye Golf R’s køredynamik blev optimeret ved testkørsel på den legendariske Nürburgring Nordschleife-racerbane. Er Golf R udstyret med R-Performance-pakken kommer den med en køreindstilling kaldet ”Special”, der er udviklet specielt til kørsel på en bane som Nürburgring Nordschleife. Som en del af denne køreindstilling, er alle parametre indstillet til kørsel på denne bane inklusive firehjulstrækket. I Special-køreindstillingen har undervognen en blødere opsætning for at alle fire hjul bevarer et bedre vejgreb henover Nürburgring Nordschleifes ujævne vejbane.

Æd grus! Vi spanker Volkswagen T-Roc R

Og resultatet er i den grad målbart. I Volkswagens egne tests var Golf R – der er standardudstyret med en 7-trins DSG-gearkasse – op til 19 sekunder hurtigere rundt på Nürburgring Nordschleife-banen end forgængeren, og den nye Golf R satte tiden 07:51:00 minutter. Det er hurtigere end eksempelvis Ford Focus RS, der brugte 08.06 minutter, som indtil nu har haft det mest geniale og underholdende firehjulstræk i denne klasse.

Plads til løs bagende
Med det nye firehjulstræk og Vehicle Dynamics Manageren følger en såkaldt Drift-køreindstilling, hvor indstillingerne for ESC-systemet (Skifter til ESC Sport-indstillingen) og 4MOTION-systemets fordeling af kræfterne gør det muligt at lade Golf R drifte. For at sikre at Drift-indstillingen benyttes med omtanke vil infotainmentsystemet altid bede føreren af bilen bekræfte valget af Drift-indstillingen, inden det bliver aktiveret.

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

For at sikre maksimal bremsevne og stabilitet under nedbremsning fra høje hastigheder er Golf R udstyret med optimerede bremser. De forreste bremseskiver er større og måler nu 357 mm i diameter – 17 mm mere end på den foregående Golf R – og nye to-stemplede bremsekalibre i aluminium reducerer vægten med cirka 60 % i hver side på forakslen.

Golf R kan bestilles nu og koster fra 709.995 kroner.