Volkswagen står klar med den nye Golf GTI og GTE, som begge får 245 heste. Samtidig hylder vi de otte gæve ingeniører, der skabte den første generation for 44 år siden.

De i alt otte VW-ansatte, der gik og rodede lidt efter arbejdstid nede i Wolfsburg i 1974, var nok ikke helt klar over, at de var i færd med at skabe verdenshistorie. Trods ledelsens uvilje kreerede de, sådan lidt ved et tilfælde, den første Volkswagen Golf GTI. Den skabte en hel klasse af hurtige familiebiler og meget benzin er siden brændt af, men nu er tyskerne klar til at lancere den seneste, ottende generation GTI, som lanceres sammen med en ny GTD og GTE

Ny Cupra Leon får 310 heste eller plugin-power

Den første GTI blev lanceret i 1976. I 1982 kom den første Golf GTD med en turbodieselmotor, og i 2014 blev den første Golf GTE med plug-in-hybriddrivlinje lanceret. Nu har Volkswagen så valgt at lancere dem alle tre samtidig, og lidt overraskende får GTI og GTE samme antal hestekræfter – i alt 245. Men hvor GTI’en bruger en 2,0-liters benzinmotor, som yder 370 Nm, så bruger GTE kombinationen af en 1,4-liters benzinmotor og en elmotor, og det giver altså også 245 hestekræfter i alt, men hele 400 Nm. Og takket være et nyt batteri, er rækkevidden på ren strøm hele 60 kilometer.

VW T-Roc R er en skør vildbasse

Begge motorer får elektronisk forstærkning af motorlyden, så de lyder mere sportsligt. Det er i sig selv lidt pudsigt, for spoler vi tiden tilbage til udviklingen af den første GTI, var den aggressive indsugningslyd fra karburatorerne i konceptbilen netop det, Josef Herbert Ernst Fiala brokkede sig over. Han var udviklingschef for VW i 70’erne, og derfor endte man i stedet med at anvende det nye K-Jetronic indsprøjtningssystem fra Bosch – også sådan kom i’et i GTI med.

Sidder du og håber på at høre mere om GTD, så må vi desværre skuffe dig. For selv om modellen får 200 hestekræfter og 400 Nm, så kommer den ikke til Danmark.

GTI-rød
GTI og GTE får som standard de såkaldte IQ.Light LED-Matrix-forlygter og det skaber et markant tværgående element sammen med kølergrillen. Op mod motorhjelmen sidder der en smal LED-lygteliste, der strækker sig hen over hele fronten – den lyser rød på GTI, blå på GTE. Alt sammen typiske kendetegn ligesom den røde kølergrill på den første Golf GTI.

Ballade i børnehaven – Volkswagen Up GTI

Begge modeller har sorte sideskørter, der løber over i frontspoileren forrest på bilen og til diffuseren bag på bilen, og GT-modellerne kan på profilen kendes på en tagspoiler. GTI og GTE adskiller sig fra hinanden med afgangsrørene til udstødningssystemet: GTI har et afgangsrør i venstre og højre side, mens GTE ingen synlige afgangsrør har.

Skotsk golf
Den originale GTI havde skotskternet indtræk og en gearknop formet som en golfkugle. Så selvom kabinen i Golf 8 er proppet med avanceret teknologi som det 10,25 tommer store Digital Cockpit og et 10- tommer infotainmentsystem, er sportssæderne stadig i et klassisk ternet mønster. Det nye design hedder Scale Paper, og de grå-sorte tern er udført med røde syninger i GTI og med blå syninger i GTE.

Overlegen – Volkswagen Polo GTI

Golf GTI er som standard udstyret med en sekstrins manuel gearkasse, der betjenes med en gearstang, der har en nydesignet GTI-gearknop. Som ekstraudstyr få en syvtrins DSG-gearkasse, mens der i GTE anvendes en sekstrins DSG-gearkasse, som er udviklet specielt til hybriddrivlinjen.

Det er ikke kun kabinen, der er trukket i joggingsættet. Et elektronisk differentialespær sikrer, at kræfterne bliver overført til forhjulene mest effektivt, og undervognen i GTI er sænket 15 millimeter, men ikke på GTE.

GTI og GTE lander i Danmark til sommer.