VW T-Roc R er en skør vildbasse

|

Hvorfor kan man ikke få en vild GTI-version af T-Roc spurgte ingen, og derfor har Volkswagen kvitteret med at springe den relativt fornuftige GTI over og hoppe direkte til en crazy R-model med 300 hestekræfter.

Den tyske racerkører Benjamin Leuchter tager sig til hovedet og udbryder; en T-Roc? Mener I det?

Den meget vindende fabrikskører i Touring Car Racing, der ellers er vant til at kæmpe benhårdt og nådesløst om tiendedele, havde i sin tid svært ved at modtage udfordringen fra ledelsen, men den var god nok. Han skulle være med til at udvikle en racerversion af den ellers godmodige og trendy T-Roc fra Volkswagen.

Wolfsburgs bedste? Her er den nye VW Golf 8

T-Roc kender du som en crossover-SUV i Golfstørrelsen, men uden den sædvanlige Volkswagen-kvalitetskabine og høje pris. Det var en ny vej for VW. Et perfekt køb for fornuftige gråhårede, hvor bentøjet kræver høj indstigning. Hidtil har vildeste motor haft 190 hestekræfter, så barnebarnet har haft motoroverskud til at kunne lege lidt, når han fik lov at køre bedstefar til bingo.

VW T-Roc – kejserens nye klæder?

Men nu kan barnebarnet køre direkte til Striben bagefter. Med T-Roc R går fornuft hånd i hånd med komplet galskab. Det viser sig på de snævre, stejle bjergveje i det særdeles kønne område i Nice, nederst i Frankrig, hvor Volkswagen har inviteret verdenspressen til at teste den vilde bingo-bille.

Ingen hjul er nervøse
Ved første krøllede svingkombination svinger vi gearskiftet over i M for manuel, og køreprogrammet trykkes over i Race, mens speederen stampes i måtten. T-Roc R hvæser og rammer 7.500 på omdrejningstælleren hurtigere, end vi når at fatte at skifte til 2. gear, som den så selv knalder ind med et boof, mens vi har travlt med at styre ind og ud af svingene, der sker præcist uden krængning med små vrid i rattet og uden nervøse momenttræk i forhjulene, trods de 300 heste.

Klar til vinter? Her er de vigtigste tips

Det skyldes nok, at T-Roc R har firehjulstræk og et Haldex-differentiale, hvis opgave, det er at kyle mest moment til baghjulene rundt i svingene. Det hjælper den rundt, så du ikke føler bilen understyrer. Sekunder er gået, og den forlanger et gear mere, igen et ordentligt boof fra titaniumudstødningen med fire piber (og som er syv kilo lettere end standard, men det er så også ekstraudstyr til næsten 70.000 kroner) og næste sving, hvæsen og sprutten i udstødningen, da vi bakker af og slipper speederen.

En appelsin i VW's turban - Volkswagen T-Cross

Det var vildt. Vi er forpustede. Ved normal kørsel er speederrespons og gearskifte i et tempo, bedstefar kan følge med i, faktisk skal speederen trykkes godt ned, før vognen reagerer. Det er en stor kontrast til race-programmet, vi lige hoppede ud af.

Den har skydeprogram!
Raceprogrammet fungerer i øvrigt bedst med manuelt gear, da dobbeltkoblings-gearkassen med syv trin nogle gange ikke finder gearene hurtigt nok. Det er især ved hårde opbremsninger ind i et sving. Her er kassen på vej ned i gearene, og når du så hamrer til speederen for at komme ud af svinget, er det forkerte gear lagt ind, og derfor skal det ud og ind med det rigtige.

På udebane - vi tager Hyundai i30N med til klassikertræf

Det undgås ved at bruge det manuelle gearskifte, og det giver tilmed en sjovere køreoplevelse, som sad du i en fuldblodsracervogn med den helt rigtige lyd. Det vil sige, lyden er faktisk falsk, da en del af den kommer ud af højttalerne, men lad det nu ligge.

Den mærkelige bil kan nemlig flere racer-tricks.

Launch-control! ESP-knappen holdes inde, indtil alt er slået fra. Gearvælgeren over i M, venstre fod på bremsen, den højre presser speederen i gulvet, bremsen slippes, og en stor spade rammer dig i nakken og slår dig omkuld. Men det var bare sædet, du sidder i, som flyttede sig. Firehjulstræk og en tør, nylagt asfalt, gør at samtlige 300 hk rykkes ned og får jorden til at rotere en smule hurtigere, mens du katapulteres afsted. Havde bedstefar været med, var rynkerne blæst bagud folder blafret om på bagsædet. 0-100 km/t er overstået på 4,8 sekunder.

Racerteknik
Rækken af ændringer i forhold til bedstefars bingobil er lang som et hipsterskæg, og T-Roc R er hylemorsom og voldsom på den helt rigtige måde, selv om den samtidigt er helt forkert – det er mere oplagt med en ægte hot hatch, som de mere traditionelle GTI’er kaldes. T-Roc R kan trods ihærdigheden og de mange runder på Nordsløjfen nemlig ikke løbe fra sin højde – selv om den langt hen ad vejen kører som en hot GTI, så føles den ikke lige så knivskarp og flad i sving. Eller også er det fordi, det er naturstridigt at være så højt oppe, lidt som at køre ræs i lastbiler.

Bilen til den hippe pensionist – BMW X2

Det er ellers ikke fordi, Benjamin Leuchter har skåret nogen sving i udviklingen, andre end dem han skulle.

Undervognen er 20 millimeter lavere og kan indstilles til mange forskellige køreprogrammer, (med ekstraudstyret adaptiv undervogn til 23.995 kroner) fra fast til mere fast og rigtigt meget fast, forreste bæreramme er i aluminium, performancebremserne fra Golf R er gigantiske, og styretøjet er kontant som en lussing på kinden.

Satans firmabil: Honda Civic Type R

Det sjove er, at T-Roc R snildt kører som en helt almindelig T-Roc uden larm, hvæsen og vildskab. Det gør den faktisk anvendelig i dagligdagen. Taget kan da også bære 75 kilo i en tagboks, skulle det være nødvendigt, og anhængertrækket lover at slæbe 1.700 kilo.

Som de forklarer ved pressemødet; vi har lavet den til folk, som måske har andre hobbyer end deres bil.

Prisen i det røde felt
Prisen bliver dog rimelig høj i forhold til den almindelige T-Roc, der starter ved knap 268.000 kroner. Med 300 hestekræfter mellem hjulene render prisen op i det røde felt omkring 554.999 kroner.  Men hey, hvor finder man så mange heste til den slags penge? Ikke mange steder, og tag ikke fejl – med T-Roc R kan du køre om kap med motorcykler på snævre, stejle bjergveje og vinde.

Raket med overraskelser - Ford Fiesta ST

T-Roc R er en Hot Hatcback Cross Over som er næsten alene på markedet, kun typer som BMW X2 og Audi SQ2 kan snappe efter den. Det er nok ikke så mærkeligt, at der ikke er flere af den slags, men nu hvor Volkswagen prøvede noget nyt med T-Roc, kan de til gengæld ikke få nok af at prøve ting af. Udover den vilde R-version er der også en cabrioletversion på vej. Gad vide, om Volkswagen en dag besøger Benjamin Leuchter i den, og om han igen tager sig til hovedet?

Læs også

Toyota Yaris GRMN – festversionen til de fartglade

GUIDE: Familiebil for nybegyndere

VW T-Roc – kejserens nye klæder?

Biltorvets vurdering

plus Sjov og vild bil Praktisk trods racergenet
menu Halvdyr i forhold til standard men billig sammenlignet med andre hotte cross overs Den fede titaniumudstødning er vel dyr

Specifikationer

R4/16V turbo benzin
1.984 ccm
300 hk
400 Nm ved 2.000 o/m
Firehjulstræk
7A
250 km/t (begrænset)
4,8 sekunder
13-13,3 km/l
176-171 g/km
453 liter
1.575 kilo
1.700/750
2.070 kilo
554.999 kroner

VW T-Roc på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
VW T-Roc 1,5 TSi 150 Sport DSG
NYHED
352.787 kr.
VW T-Roc
1,5 TSi 150 Sport DSG
Grenaa
-
2020
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
VW T-Roc 2,0 TSi 190 Sport DSG 4M
NYHED
449.900 kr.
VW T-Roc
2,0 TSi 190 Sport DSG 4M
Varde
12.000
2018
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
VW T-Roc 1,5 TSi 150 Style DSG
NYHED
329.900 kr.
VW T-Roc
1,5 TSi 150 Style DSG
Varde
26.000
2018
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev