Volkswagen Golf er en målestok, hvorimod alle andre biler måles. Golf 8 er netop introduceret og flytter klassen op på et nyt niveau med 245 hestes hybrid og tekniske løsninger, der vækker respekt hos selv en surmulende teenager.

Hvis man som historiker skulle undersøge bilernes udvikling gennem de seneste 50 år, så ville det være oplagt at gennemgå de syv tidligere generationer af Volkswagen Golf. De er bilindustriens svar på en kulstof 14-test, fordi hver og en model afspejler tidsånden. Der er nemlig en grund til, at man kalder klassen for hatchbacks for Golf-klassen, for Golf har virkelig sat standarden i 45 år. Og nu er vi så nået til ottende kapitel, som teknisk er mere avanceret end nogensinde.

Alt hvad du behøver – Volkswagen Passat Variant

I dag handler det i mindre grad om nye motorer og bedre køreegenskaber. I stedet handler om forbrugerelektronik, apps og funktioner – den slags, din teenager gakker udover. Golf 8 får som standard et digitalt cockpit med en 10,25 tommer stor skærm, som overtager de traditionelle visere. Infotainmentsystemet har også en standardmonteret 10 tommers trykfølsom skærm. De fleste funktioner betjenes via touchknapper, og Golf kan udstyres med et head-up-display, der projicerer informationer op på forruden. Forskellige funktioner som afdugning af forrude, tågelys og aktivering af elbagrude er samlet og betjenes nu via et touchpanel til venstre for rattet. Målet er en mere intuitiv betjening også via stemmestyring.

Altid online
Og ligesom børnenes telefoner er Golf 8 altid online via en online connectivity unit (OCU). Den standardmonterede OCU med integreret eSIM kobles op med onlinefunktionerne og tjenesterne fra We Connect og We Connect Plus. Det udvider mulighederne, så navigationen fremover vil have tilknyttet informationer til points of interest – fx telefonnummeret til reservering af et bord på en restaurant, hvis du bliver sulten på vejen. Fordi den nye Golf er online, er det muligt over-the-air at opgradere bilen med funktioner som adaptiv fartpilot (standard i DK, bortset fra laveste udstyrstrin), Light Assist, navigationssystemet, WiFi-hotspot og online-baseret stemmestyring.

Elektrisk Folkevogn – e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

I Golf 8 har man udvidet den adaptive fartpilot, og Volkswagen kalder hele pakken af køresystemer for Travel Assist. >Til sammen gør de det muligt at være delvist selvkørende ved hastigheder på op til 210 km/t på motorvejen, så du ikke aktivt selv behøver at styre, accelerere eller bremse.

Så billig bliver den elektriske folkevogn - Volkswagen ID.3

Som den første Volkswagen er den nye Golf som standard desuden online med sine omgivelser: Car2X-funktionen anvender informationer fra andre køretøjer i et område på op til 800 meter fra bilen samt signaler fra trafikinfrastrukturen til at advare føreren og også sende disse advarsler videre til andre Car2X-modeller. Den kollektive intelligens skulle gerne hjælpe trafiksikkerhed.

Gamle dyder
Selvfølgelig skal det hele ikke handle om digitale hundekunster, for ingeniørerne fra Wolfsburg har også haft travlt med at forfine selve bilen som i de gode, gamle dage. Udvendigt har Golf 8 fået et mere skarpt og smallere ansigt i form af en ny front med den smalle kølergrill. LED-teknologi erstatter alle konventionelle pærer. Det nye design har blandt andet den fordel, at frontens areal er blevet reduceret til 2,21 m2, mens luftmodstandsværdien (cw) er sænket til 0,275. Det giver mindre vindstøj og lavere forbrug.

Der er en række af nye motorer, hvor blandt andet den nye 2-liters EVO-dieselmotor er interessant. Den er udstyret med twindosing SCR-system – en dobbelt AdBlue-indsprøjtning – der reducerer kvælstofilteemission (NOx) med op til 80 procent. Brændstofforbruget er samtidig reduceret med op til 17 procent i forhold til forgængeren.

Brugttest: VW Golf er en sikker vinder

Som den første Volkswagen vil Golf 8 kunne fås med hele fem hybriddrivlinjer, blandt andet 48-volts-teknologien. Her hjælper en 48-volts-remstartergenerator benzinmotoren, og det skulle altså spare cirka 10 procent. E-TSI-versionerne tilbydes udelukkende i kombination med 7-trins DSG-gear og med en motoreffekt på 130 hestekræfter og 150 hestekræfter. Derudover vil ottende generation kunne fås med to forskellige plug-in-hybriddrivlinje. E-Hybrid hedder den ene, som har en 1,4 TSI-motor + elmotor + 6-trins DSG, som til sammen yder 204 hestekræfter, som den gamle GTE. Men der introduceres også en mere sporty GTE-version, som yder 245 hestekræfter. Begge hybrider er udstyret med et nyt 13 kWh batteri, men rækkevidden på el er ikke oplyst endnu.

Den nye Golf forventes introduceret i Danmark til marts 2020.