En appelsin i VW's turban - Volkswagen T-Cross

|

Volkswagens lille nye imponerer med høj komfort og stor fleksibilitet og rummelighed – man skulle næsten tro, at den var fransk.

Volkswagen er på en mission – der må ikke være et eneste hjørne af bilmarkedet, som ikke er dækket af et produkt fra verdens største bilfabrik. Derfor får vi nu en lillebror til T-Roc. T-Cross hedder den, og den følger samme opskrift – tag en Polo, giv den lidt højere fjedre og et mere moderne og urbant design, og så står man pludselig med en såkaldt crossover, der sælger som kolde fadøl til en landskamp.

Skal det være vildere end T-Cross - her er den nye Suzuki Jimny

Personligt har jeg ikke meget fidus til den slags biler, fordi man helt grundlæggende gør en bil dårligere ved at gøre den højere, men Volkswagen har faktisk haft succes med deres operation. Først og fremmest er T-Cross vældig komfortabel, måske på grund af sine længere, blødere fjedre, så undervognen er god til at absorbere huller og andre ujævnheder. I kombination med Volkswagens trecylindrede turbo-benzinmotor med 95 hestekræfter er T-Cross faktisk en overraskende velopdragen rejsekammerat, fordi motoren er enormt støjsvag og uden ret mange vibrationer, så du kan nyde din køretur i fred og ro.

Lille, men praktisk - Skoda Fabia Combi er billigere end T-Cross

Som udgangspunkt findes der to andre motorer til modellen – en 115 hestes version af samme benzinmotor, og da den koster bare 10.000 kroner i mellemste Life-trim, er den bestemt værd at overveje. En af de vigtige argumenter er nemlig, at man får en mere præcis 6-trins gearkasse, og det ekstra trin gør, at bilen nemmere kan holdes i sit optimale arbejdsområde. Den anden motor er en 1,6-liters dieselmotor med 95 hestekræfter, som vi også kender fra Polo-modellen. Den gør bestemt et hæderligt job, men den støjer og vibrerer mere end benzinmotoren. Alle motorer, undtaget den mindste benziner, kan fås med en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, som gør jobbet godt til en merpris på 20.000 kroner. Merprisen på dieslen er endnu ikke kendt, og den bliver også først introduceret senere. Senere kommer der også en version med den 150 hestes stærke 1,5-liters benzinmotor, men det oplagte valg er den 115 hestes benzinmotor.  

Den tyske Berlingo
I kabinen ligner T-Cross ved første øjekast en Polo – og resten af VW-familien. Plastkvaliteten er ikke synderligt imponerende og virker flere steder for billig, men en DK teknikpakke, som kan tilkøbes til varianterne Life og Style, giver dig nøglefri adgang, Light Assist og det flotte, digitale instrumentbord til en merpris på 8.996 kroner. Billigste variant hedder blot T-Cross og starter fra 200.000 kroner, og udstyrslisten er kort. Du får 16 tommer stålfælge, adaptiv fartpilot, otte tommer skærm i midterkonsollen, el-spejle, vognbaneassistent med blindvinkel-alarm.

Kan du nøjes med en Polo - læs testen her

T-Cross er vokset fem centimeter i længden og næsten 14 centimeter i højden til sammenligning med Polo, og det giver en helt anderledes rummelig bil. Bagsædet af Polo er i forvejen stort, men med et system, hvor bagsædet er placeret på skinner, kan man skyde sæderne 14 centimeter frem eller tilbage, så du enten kan prioritere at få rigeligt med plads til benene eller ekstra plads i bagagerummet, som kan variere fra 385 til 455 liter. Det er noget bedre end eksempelvis Golfs 380 liter. Er der brug for mere, foldes bagsæderne nemt og helt fladt, og så kan T-Cross pludselig kapere 1.281 liter. T-Cross er faktisk vældig praktisk, i en sådan grad at jeg mindes en fransk bilmodel, der starter med b.

Seat Arona - T-Cross nærmeste konkurrent. Vi kører den her i diesel-varianten

Hvis du opfatter dig selv som Danmarks grå guld, og ryggen er begyndt at knage over alle de Barolo-flasker, der er blevet slæbt hjem fra SuperBrugsen igennem årene, så er T-Cross måske et godt bud. Trods stærke farver og et tilstræbt hipt image, så er den nye tyske crossover oplagt til lidt ældre personer med dens høje siddeposition og praktiske indretning. T-Cross er komfortabel og velfungerende, og endnu en appelsin i turbanen for Volkswagen, men der er en trussel fra egne rækker – Seat Arona. En velfungerende bil, som er noget billigere end T-Cross, men dog ikke helt så praktisk og komfortabel.

Biltorvets vurdering

plus Praktisk og rummelig Komfortabel og støjsvag
menu Seat Arona kan nærmest det samme til en lavere pris

Specifikationer

R3/12v
999 ccm
115 hk ved 5.500 o/min
200 Nm ved 2.000 o/min
Forhjulstræk
6M
193 km/t
10,2 sekunder
17,1 km/l
132 g/km
1.250 kilo
257.681 (T-Cross Style 1,0 TSI)
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev