Up er indgangen til Volkswagens GTI-univers, men kan man faktisk leve med at betale næsten 200.000 kroner for en mikrobil, og er Up GTI overhovedet sjov? Vi finder svarende.

Den svenske asfalt bugter sig om nåletræ og granitblok – jeg kørte på samme vej for blot en uge siden, og denne forladte strækning er en af mine absolut favoritstrækninger i hele verden. Jeg er stadig bag rattet af et VW-produkt, og der står tilmed GTI på bagsmækken, men jeg har det faktisk endnu sjovere end sidst.

Volkswagen Polo GTI - Overlegen

To ting gør forskellen. Vejene er fugtige efter en let sommerbyge, og fordi jeg denne gang sidder i en Up GTI, må jeg selv klare gearskiftene. Det betyder, at min hjerne har en tredje opgave, hvorimod hjernecellerne kunne fokusere udelukkende på pedaler og rat i storebror Polo GTI, som jeg havde fornøjelsen af ugen forinden. Netop nu er jeg faktisk glad for den mere old school tilgang i Up, for der skal konstant skiftes mellem 2., 3. og 4. gear, og specielt ved nedgearingerne skal der mønstres ganske mange hjerneceller for at opnå den perfekte mellemgas, mens jeg samtidig bremser ned mod næste sving. Pedalerne kunne være placeret bedre til hæl/tå, og afslører Up’s oprindelse som motoriseret indkøbsvogn, men det spolerer ikke sommeraftenen, og Up GTI og jeg holder fest.

Turbo på festen
Hvis mikroklassen er bilernes svar på børnehaven, så er Up GTI Jern-Henrik – altid klar på ballade. Den mikroskopiske 1-liters turbomotor med tre cylindre yder bare 115 hk, men fornemmelsen af fart er meget voldsommere, end man kan forvente. Udvekslingerne i gearkassen er lave og tætte, så du skal hurtigt være klar med næste gear. Samtidig har Volkswagen brugt et beskidt trick i form af kunstigt forstærket motorlyd, som pumpes ind i kabinen og snyder underbevidstheden til at tro, at der ligger en potent femcylindret turbomotor fra en Audi ur-quattro under den korte, men stejle motorhjelm.

Vi tester Volkswagen Up GTI i Nice

Selvom det er snyd, virker det ganske effektivt, og mine håndflader er lige så fugtige som asfalten. Skridgrænsen er meget lavere end Polo GTI på tør asfalt, men det betyder også, at jeg ikke behøver at ræse med adskillige hundrede kilometer i timen, før både jeg og bil føler os udfordrede – det er hylende sjovt, og jeg føler, det er mig, der har ansvaret for, at det går godt eller dårligt, når jeg taber fart, fordi jeg kikser et gearskifte eller fejlbedømmer et sving. Up GTI fortjener helt sikkert sit GTI-skilt på disse veje, og jeg har svært ved at komme i tanke om ret mange biler, der giver samme køreglæde til prisen.

Seat Ibiza FR 1,0 TSI - et får i ulveklæder

Den dyre børnehave
Hvis Up hører til i bilernes børnehave, så hører Up GTI til i børnehaven for velhavere. Prisen er i udgangspunktet 183.995 kroner for den tredørs variant, som er meget tæt på at være dobbelt så meget som billigste Up. Selvom du får en stærkere motor og sjove køreegenskaber, så slipper du ikke for bliktags-lyden, når du smækker døren. Du slipper desværre heller ikke for en enerverende dækstøj, som allerede ved 80 km/t er træls, og som gør, at du bliver ør i hovedet, hvis du skal køre helt til Sverige. Pladsen imponerer heller ikke i den tredørs variant, men jeg er villig til at tilgive Up GTI både den dyre indkøbspris og de generelle mangler. Den er mindst lige så underholdende som resten af GTI-familien, og i den henseende er den stadig billig.