Verdenspremiere på den ny Honda Accord
Den helt nye Honda Accord Sedan og Tourer udfordrer sine konkurrenter inden for D-segmentet med sit sporty udseende, sin højteknologi og en unik sikkerhedspakke. Glimrende køregenskaber kombineres med en stærk miljøprofil, da alle motorerne opfylder Euro 5-kravene.

Den nye Accord er betydelig bredere og noget længere end forgængeren og har et sporty design. De kraftigt markerede hjulkasser forstærker den brede hjulbase, og den skarpe form giver Accorden et særpræget og robust udtryk, der udstråler tryghed og sikkerhed. Det fremtrædende frontparti og de strømlinede linjer bidrager også til et mere stramt og atletisk indtryk.

I Accord Tourer er vægten på praktisk lastkapacitet videreudviklet mod et mere dynamisk og teknisk udtryk samtidig med, at man har kunnet beholde den praktiske alsidighed.

Tre avancerede motorer med udledninger, der er blandt de laveste i klassen
De nye motorer opfylder allerede nu Euro 5-kravene. Denne udledningsstandard træder i kraft først i september 2009. Høje krav til miljøvenlighed går hånd i hånd med køreglæde, og et lavt brændstofforbrug kombineres med højere ydeevne og fleksibilitet.

Den næste generation af Hondas dieselmotor bygger videre på de enestående kvaliteter i den prisbelønnede i-CTDi. Endnu engang sættes der ny standard for dieselmotorer. Motorens avancerede teknologi og kapacitet placerer den på en sikker førsteplads. Dette er helt på linje med Hondas målsætning om at kombinere køreglæde og miljøansvar.

Ligesom sine forgængere er den nye i-DTEC-motor kompakt, let, teknisk avanceret og lydsvag. Den har med den sidste nye teknik til brændstofsindsprøjtning med piezo-mundstykker en mere effektiv udstødningsrecirkulation og et partikelfilter, som nedsætter udledningen markant. Samtidig er både effekt og moment blevet øget for at give en mere sporty køreoplevelse. Maksimumeffekten er 10 hk højere med 150 hk/110 kW ved 4.000 omdrejninger/min. Omdrejningsmomentet er nu 350 Nm ved 2.000 omdrejninger/min.
 
2,0-liter i-VTEC tilbyder omtrent samme ydeevne som sin forgænger – 156 hk ved 6.300 omdrejninger/min – men brændstoføkonomien er nu endnu bedre. Vigtige teknologiske ændringer er blandt andet større diameter på indsugningsventilerne, yderligere optimeret styring af ventiltider og løftehøjde samt større luftflow til indblæsning og udstødning.

2,4-liter motoren er kraftigere og leverer 200 hk ved 7.000 omdrejninger/min med et topmoment på 233 Nm ved 4.500 omdrejninger/min – en stigning fra 190 hk og 223 Nm. Bag disse tal gemmer der sig en øget kompressionsgrad fra 10,5 til 11,0:1, større ventildiametre, nye ventiltider og lavere tryk i udstødningssystemet.

Manuel gearkasse med 6 gear/Automatisk gearkasse med 5 trin
Alle tre motorer kombineres med en 6-gears manuel gearkasse og begge benzinmotorerne kan også fås med automatgearkasse med 5 trin.

De manuelle udgaver er udstyret med gearindikatoren SIL, ”Shift Indicator Light”, som vises i midten af omdrejningstælleren. ”UP” eller ”DOWN” vises for at hjælpe føreren med at finde det optimale koblingspunkt (for bedste brændstoføkonomi). Hondas test har vist brændstofbesparelser på så meget som 5 procent ved ganske enkelt at følge de automatiske råd.

Den automatiske gearkasse med 5 trin har nu et lige ”P R N D S”-spor: I S-stillingen kan ratknapperne benyttes til at sætte i næste gear manuelt og koble ud, hvis man ønsker det.


Smidig, sikker manøvrering
Førere, som sætter pris på køreglæde, vil komme til at sætte pris på den ny Accords endnu større smidighed. Sænket tyngdepunkt, bredere hjulbase, et helt nyt hjulophæng med dobbelte ledarme foran og multilink-type med variabel støddæmpning bagtil plus en stivere karosse indebærer, at Accord reagerer hurtigere på førerens kommando. Føreren får hurtigere respons, en følelse af total kontrol og betydeligt nedsatte krængninger i karossen.

Hastighedsafhængig servostyring er standard i alle modeller og det nye ratstammesystem har en børsteløs motor med lav friktion og høj effekt, som giver en glimrende ratkontrol ved høje hastigheder og en følelse af stabilitet og tryghed. En højere udveksling af ratudslaget er en tilpasning til Accords større smidighed.

En omfattende sikkerhedspakke
Som et supplement til det massive udstyr til passiv sikkerhed er der et meget bredt udbud af dynamiske systemer, der løfter sikkerhedsniveauet endnu mere. Stabiliseringssystemet VSA (Vehicle Stability Assist) er standard i samtlige modeller. Systemet hjælper føreren med at holde den rigtige kurs i kurverne, under acceleration og i situationer med pludselige undvigemanøvrer ved at fordele bremsekraften mellem det højre og venstre hjul samt justere motormomentet, når der er behov for det.

Bevægelsestilpasset EPS-system
Den nye Accord er udstyret med et innovativt system, der benytter egenskaberne i både VSA og servostyringssystemet. Det er et bevægelsestilpasset EPS-system, der kan føle udskridningstendenser både i kurver og ved opbremsning. Automatiske styresignaler gør det muligt for føreren at styre i den rigtige retning.

Indgangssignalerne er næsten ikke mærkbare, og føreren beholder hele tiden fuld kontrol over styringen. Men dette støttende ratmoment er tilstrækkeligt til, at føreren kan reagere instinktivt, og resultatet er tilstrækkeligt til at genoprette stabiliteten og forkorte bremselængden under fuldstændig kontrol.

ADAS-systemet er tilvalg i hele serien
Hondas avancerede førerassistance, ADAS (Advanced Driving Assist System), fås som tilvalg i Executive-versionen med 2.2 i-DTEC eller 2.4 i-VTEC, en pakke med tre banebrydende teknologier, som hæver sikkerheden til et nyt niveau. Det første af disse tre er retningsstabiliseringssystemet LKAS (Lane Keeping Assist System), som overvåger vejbanen via et kamera. Afvigelser fra kørebanens retning korrigeres med styresignaler. Motorvejskørsel bliver behageligere samtidig med, at sikkerheden forbedres.

Med den justerbare fartpilot, ACC (Adaptive Cruise Control), kan man indstille den ønskede afstand til den forankørende bil. Det giver en mere afslappende og mindre anstrengende kørsel. Afstanden overvåges ved hjælp af radarteknik.

Det tredje ADAS-system er CMBS (Collision Mitigation Brake System), et kollisionsminimerende bremsesystem, som overvåger afstanden og afstandsændringer mellem Accord og bilen lige foran. Føreren advares om truende kollisioner, og systemet hjælper desuden med at mindske sammenstødskraften i situationer, hvor kollision er uundgåelig.

De tre systemer kompletterer Accords passive sikkerhed, som består af strækbare sikkerhedsseler og vægtbegrænsere foran, airbags med totrinsaktivering foran, sideairbags foran, sidebeskyttelsesgardiner i hele længden samt tre ISOFIX-beslag til sikker fastgørelse af barnestole. Forsæderne har aktive nakkestøtter. Funktionen udløses, når passagererne trykkes ind mod stolen ved en kollision bagfra. En stiv plade aktiverer en ledarm, således at nakkestøtten skydes fremad og støtter hovedet. Dette er standard på samtlige modeller.

ACE-karosse (karosse med avanceret sikkerhedskonstruktion)
Accords ACE-karossestruktur (Advanced Compatibility Engineering) vil efterhånden blive indført i alle Hondas modeller. Det giver en markant forbedret beskyttelse af passagererne i forskellige sammenstødssituationer.

En frontmonteret, specialkonstrueret polygonramme beskytter passagerpladsen ved at fordele sammenstødskræfterne over flere vægtbærende strukturer – væk fra kabinen. Dette er særlig vigtigt ved frontalkollisioner, som indtræffer mellem biler af forskellig højde, vægt eller rammekonstruktion.

For at opnå maksimal beskyttelse ved sidekollisioner har Hondas ingeniører forstørret rammens sidesektion og valgt andre materialespecifikationer. Det har været væsentligt at få den ønskede grad af stivhed og styrke i de kritiske områder uden at øge vægten.

Den nye Accord er også udstyret med mange af de beskyttelsesforanstaltninger for fodgængere, som allerede findes på de andre Honda-modeller; blandt andet vinduesviskerbeslag, der er konstrueret til at løsnes, hvis de trykkes ind, energiabsorberende fastgørelsesbeslag på forskærmene samt motorhjelmshængsler, der er placeret i et upåvirket område under hjelmen for at give større plads til deformation.

Førsteklasses interiør med omhyggeligt udvalgte materialer og enestående detaljeudformning og finish
Den sporty fornemmelse i kabinen genspejles i instrumentpanelets udformning med stort personligt råderum til både føreren og passageren. Markerede sølvlister glider fra siderne ind mod instrumentpanelets midte, inden de fortsætter ned langs midterkonsollen. De pæne forsæder giver en god støtte med den tykkere polstring, og en ny konstruktion mindsker overførslen af eventuelle vibrationer.

Det sporty trekantede rat er sort med sølvdetaljer og indeholder et komplet sæt opsætningsanordninger – inklusive kontroller til radio, fartpilot og mobiltelefon. Det er helt justerbart i længde og højde med 10 graders ekstra hældning sammenlignet med den foregående Accord.

Den nye Accord er udstyret med ”svævende” baggrundsbelyste instrumenter. I midten af speedometeret er der et multidisplay, der kan vise en masse information – og med anordningen på rattet skifter føreren mellem de forskellige informationsskærme.

En ny funktion er servicereminderen. Føreren kan vælge at vise enten hvor mange kilometer eller hvor lang tid, der er til næste service. Når næste service er nært forestående, vises et stort advarselssymbol.

Opbevaringsrummene omfatter to sidelommer på midterkonsollen; et opbevaringsrum med klap ved siden af rattet; store lommer til flasker og kort i fordørene; krusholdere i bagdørene og et stort rum i midterkonsollen. I stedet for en konstruktion til at klappe ud har handskerummet nu en frithængende klap og er opdelt i to rum, hvoraf et er specielt beregnet til instruktionsbogen. Klappen på midterkonsollen fungerer desuden som armlæn og kan forskydes 89 mm. Der er to krusholdere i midterkonsollen og yderligere to i det nedfældede midterarmlæn på bagsædet.