Rolls-Royce Cullinan – Ny SUV skal være diamanten i Rolls-Royce krone

|

Rolls-Royce har endelig løftet sløret for navnet på deres længeventede SUV, og tadaa – navnet har vi kendt hele tiden. SUV’en fortsætter nemlig med at hedde Cullinan, som den hele tiden har heddet.

Rolls-Royce har løftet sløret – ikke for den endelige produktionsmodel – men for navnet for mærkets allerførste SUV. Og navnet er i virkeligheden ikke meget af en overraskelse. Det har nemlig meget længe været kendt, at Rolls-Royce har arbejdet på en SUV, og hele vejen igennem har modellen været omtalt som Cullinan, og det navn fortsætter altså også, når modellen går i produktion.

Land Rover genopliver Defender med V8-power

Netop betegnelsen SUV er de britiske aristokrater ikke helt vilde med. I stedet kalder man Cullinan for en ”højsidet bil, der vil omdefinere luksuriøse rejser ved at gøre turen ubesværet, uanset hvorhen.” Måske er det et forsøg på at lægge afstand til mere folkelige modeller, som Range Rover og Porsche Cayenne, men når både Bentley, Lamborghini og nu også Ferrari har meldt sig i SUV-segmentet, bliver Rolls-Royce også nødt til at samle nye kunder op, også selvom det betyder at bryde arven.

Diamanten
De tekniske specifikationer er indtil videre stadig under lås og slå for Cullinan, men vi ved, at den vil dele platform med Rolls-Royce Phantom, der blev introduceret i 2017. Platformen er bygget op af en ramme i aluminium med dobbelte triangler til forhjulsophænget og en fem-punkts baghjulsophæng, og hele vejen rundt er der luftaffjedring og elektronisk justerbare støddæmpere. I Phantom findes også både aktive krængningsstabilisatorer og medstyrende baghjul. Gearkassen er ZF’s 8HP-gearkasse, som allerede findes i biler som Audi Q7 og Volkswagen Amarok, og motoren bliver formentlig den samme 6,75-liters V12-motor med 563 hk og 900 Nm ved 1.700 o/min.

Her er det mest eftertragtede ekstraudstyr til bilen

Selve navnet Cullinan stammer fra verdens største diamant, som blev fundet i en mine i Sydafrika i 1905. Den målte hele 3.106 karat og blev skåret op i ni mindre sten, hvoraf de to største nu sidder i det royale britiske scepter. Intet mindre kan gøre det for Rolls-Royces første firehjulstrækker.  

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev