Safety Truck fra Mercedes-Benz: Lastbilen som selv kan bremse

En lastbil, der holder afstand til forankørende; som selv bremser hvis den bedømmer at kollisionsrisikoen er for stor; har et ESP-system som stabiliserer, hvis lasten er ved at gøre vogntoget ustabilt, lyder måske for godt til at være sandt. Men den lastbil findes allerede i dag, og sikkerhedssystemerne kan redde mange menneskeliv. Mercedes-Benz har samlet alle sine sikkerheds-løsninger i en Actros, og givet den navnet Mercedes-Benz Safety Truck – verdens sikreste lastbil.

Godstransport på vejene anslås at stige med 75% frem til år 2030, og der kræves seriøse foranstaltninger for at mindske risikoen for ulykker. Mercedes-Benz har en vision om ulykkesfri kørsel, og mener at indenfor 15 år skal halvdelen af alle ulykker kunne undgås, ved hjælp af intelligente systemer. Mange af de løsninger som kan bidrage til dette findes allerede i dag og vises i Mercedes-Benz Safety Truck – verdens sikreste lastbil. Den kan umiddelbart ligne en konceptbil eller et udstillingskøretøj, men alle de sikkerhedsfunktioner, som Safety Truck er udstyret med, kan købes i dag. Det unikke er, at man her har samlet alle funktioner i én og samme bil – en Mercedes-Benz Actros.

Da Actros blev lanceret i 1996 blev Telligent® brugt som navn for lastbilens bremser. I begyndelsen af 2000-tallet valgte man at lade Telligent® blive paraplynavnet for alle sikkerhedssystemer i virksomhedens lastbiler. Fælles for Telligent®-systemerne er, at de arbejder for, at lastbilen skal undgå ulykker. Heriblandt det der kaldes Telligent® Afstandsregulering – et kortdistanceradarsystem, som måler afstanden til forankørende, og sørger for at lastbilens hastighed nedsættes, hvis lastbilen nærmer sig en forhindring eller en forankørende bil for hurtigt.

Lastbilen, som selv kan bremse

Det system er blevet videreudviklet således, at Safety Truck også er udstyret med det nye revolutionerende system, som selv kan bremse lastbilen: Active Brake Assist. Når lastbilen nærmer sig en forankørende bil, registrerer systemet allerede på 100-150 meters afstand forskellen i hastighed. Hvis systemet vurderer, at risikoen for en ulykke er stor, så modtager chaufføren en alarm med lys og lyd. Herefter bremses bilen med 30% effekt, og hvis chaufføren stadig ikke reagerer på situationen, går systemet ind med fuld nødbremsning.

Påkørsler bagfra udgør en stor del af ulykkerne med tunge køretøjer i Europa, siger Kim Lyngbek, chef for Mercedes-Benz lastvogne i Danmark.

Vore udviklingsingeniører og forskere er overbeviste om, at med Active Brake Assist på mange lastbiler vil denne type ulykker mindskes betragteligt.

Brake Assist, cruise control og hill-holder som standard

Flere andre sikkerhedssystemer er også standard i Actros. For eksempel nød-bremse-assistance (BAS), som registrerer hvor hurtigt chaufføren træder på bremsen, og hvis det er en nødsituation, bremses der maksimalt ned.

Telligent®-bremsesystemet regulerer også et antispin-system og et rulle-spær-system. Det sidstnævnte gør, at føreren i ro og mag kan flytte foden fra bremsen til speederen, uden at lastbilen ruller baglæns ved start på en bakke. Også i cruise control-sammenhæng arbejder Telligent®-bremsesystemet ved, at motorbremse og nedsætte farten for at holde den rigtige fart ved kørsel ad stejle nedkørsler.

Sammen med de aktive bremser er Safety Truck udstyret med en mængde anden elektronik, som i dag kan fås til alle Actros. Blandt andet Telligent® Lane Assistant, hvor et kamera registrerer, hvor vejens kantmarkeringer findes, og med lyd advarer chaufføren, når han er på vej for langt ud mod vejkanten.

I Telligent® indgår også en stabilitetskontrol af ESP-typen for 4x2 trækkere, der (i den udstrækning det er fysisk muligt) hindrer en bil med trailer i at komme i slinger.