Scirocco fylder 40 år!

|

Første generation af Scirocco var udset til at skulle afløse den legendariske Karmann-Ghia Coupé, der havde været i produktion siden 1966. Opgaven med at udvikle og siden hen producere Scirocco blev udliciteret til Karmann i Osnabrück, mens italienske Giugiaro stod for designet – ligesom på den første generation Golf. Hvor Karmann-Ghia Coupéen hovedsagligt tiltalte det kvindelige publikum, skabte Giugiaro en Scirocco, der med sit stramme design, skarpe og markante linjer og kileformede proportioner i lige høj grad tiltalte kvinder og mænd. Scirocco var ikke kun forførende at se på og sportslig at køre i, den var - takket være sit forhjulstræk og en tværstillede frontmotor -  også overraskende rummelig og ikke mindst praktisk med et bagagerum, der kunne tage 533 liter med bagsædet lagt ned.

Interiøret var tidstypisk sportsligt, hvilket betød, at topmodellen TS eksempelvis havde sportssæder beklædt i klassisk ternet betræk og et sportsrat, der havde tre eger i metal med cirkelformede huller, og midterkonsollen husede ekstra instrumenter som voltmeter og ur.

Teknikken kom fra Golf og ved introduktionen i 1974 kunne Scirocco fås med henholdsvis en 60 hk stærk 1,1-liters motor og to 1,5-liters motorer med 70 eller 85 hk. Topmodellen TS med 85 hk kunne nå en tophastighed på 175 km/t og runde 100 km/t på 11 sekunder, hvilket var imponerende efter datidens forhold. Men det skule blive vildere, og i 1976 introduceres Scirocco GTI, der med en 1,6-liters motor og 110 hk var i stand til at nå 100 km/t på 8,8 sek. og en tophastighed på 185 km/t, hvilket var nok til at køre lige op med langt dyrere konkurrenter.

Scirocco blev fra starten et hit, og det første hele år i produktion blev der solgt 58.942 styk, hvilket var 6.000 mere end forventet. I Danmark blev der solgt 648 eksemplarer fra 1974 til 1981.

Scirocco II
Anden generation af Scirocco var – ligesom den første – baseret på en Golf I og blev igen produceret af Karmann. Denne gang stod Volkswagen selv for designet, der var kendetegnet ved at være blødere og rundere i sit udtryk og samtidig markant mere aerodynamisk. 10 cm ekstra længde og lidt ekstra højde gjorde den mere rummelig til både personer og bagage.

Ved introduktionen i 1981 kunne Scirocco fås med en 60 hk (1,3-liter), 70 hk (1,5 liter), 85 hk (1,6 liter) og 110 hk i GTI og GLI (1,6 liter), men i 1985 introduceres en 16-ventilet 1,8-liters motor med 139 hk, der med en 0-100 km/t tid på 8,1 sek. og en topfart på 208 km/t løftede Scirocco til et helt nyt niveau. Et lille rødt ”16V” logo foran og bag på Scirocco signalerede, at dette her var en seriøs hurtig Scirocco.

Volkswagen legede med idéen om en endnu mere potent Scirocco og byggede to prototyper. Den ene var udstyret med en 1,7-liters turboladet benzinmotor, der ydede 177 hk og kombineret med et effektivt mekanisk spærredifferentiale kunne den runde 100 km/t på kun 6,5 sek. En anden og mere ekstrem prototype var Scirocco Bi Motor, der var  udstyret med to styk turboladede 1,7-liters motorer – en foran og en hvor bagsædet normalt var. Scirocco Bi Motor havde en teoretisk topfart på 290 km/t og skulle angiveligt kunne nå 100 km/t på cirka 4 sekunder. Ingen af de to gik i produktion.

Scirocco II var i produktion fra 1981 til 1992 og blev  bygget i 291.497 eksemplarer.

Corrado
I 1988 introduceres sportscoupéen Corrado, der oprindelig var udset til at være afløser for Scirocco II, men den havde bevæget sig op i et højere prisleje og ud af Scirocco-klassen. Derfor fortsatte Scirocco II i produktion sideløbende med Corrado frem til 1992, hvor mindre motorstærke og billigere varianter af Corrado blev introduceret. Corrado var teknisk set baseret på Golf II, men den var kraftigt modificeret og bød på mekaniske lækkerier som den 160 hk stærke G-lader motor, en automatisk aktiveret hækspoiler og en 2,9-liters VR6-motor med 190 hk (intro: 1991).

Scirocco III
Da Corrado gik ud af produktion i 1995 havde Volkswagen ikke nogen afløser klar, da markedet for coupé-biler var faldet sammen. 11 år senere præsenterede Volkswagen på Paris Motor Show konceptbilen IROC, der var en forsmag på en kommende sportscoupé, der igen skulle bære Scirocco-navnet. Den blev introduceret i 2008 og fortsatte traditionen med at kombinere sportslige køreegenskaber og præstationer med en anvendelighed, der gjorde den til en hverdagsduelig sportsvogn.

Downsizing og turboladning var nu trenden, og Scirocco kunne fås med en stribe raffinerede, stærke og brændstoføkonomiske  turbomotorer, der ydede fra 122 til 200 hk. DSG-gear og adaptiv undervogn var options, der løftede Scirocco op i en klasse for sig. I 2009 blev modelprogrammet suppleret med den lynhurtig R-version, der var udrustet med en 265 hk stærk 2-liters turbomotor, der kunne sende Scirocco R til 100 km/t på 6,0 sekunder og nå en topfart på 250 km/t.

Selvom tredje generation af Scirocco konceptmæssigt fulgte i samme hjulspor som den oprindelige, undgik Volkswagens designere at give Scirocco et retroinspireret design. I stedet fik den et moderne, tidløst og kraftfuldt design med unikke proportioner, der i 2014 nu har fået en let opdatering med ændret front og bag ende. I Danmark tilbydes den faceliftede Scirocco med 2-liters TDI-motor (150 hk) og 2,0 TSI (180 hk).

 

VW Scirocco på biltorvet.dk

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev