et nyt sedan-koncept

Selv om vi her i landet må vente med at få den nye Seat Toledo at se til begyndelsen af det nye år er den allerede en realitet. Med den nydefinerer Seat sedan konceptet. Det betyder bedre udnyttelse af pladsen og større fleksibilitet.

Tredje generation af Toledo forener forgængernes kvaliteter ved at kombinere sedan konceptet fra foregående model (1998) med den store bagklap fra den første Toledo model (1991). Der er især lagt vægt på at beholde en af de egenskaber, som har været særdeles værdsat af tidligere Toledo ejere: Det store bagagerum.

Stor udvendig

Med en længde på 4,5 meter og bredde på 1,77 meter byder den nye Seat Toledo på bedre plads end mange andre biler, der er længere end den. Det er takket være kabinekonstruktionen og en højde på 1,57 meter. Det giver plads til et bagagerum, som er todelt, på hele 500 liter. De bageste sæder kan let foldes ned, så bagagekapaciteten øges yderligere. Og det gøres let. Det er ikke engang nødvendigt at afmontere nakkestøtterne først, for de glider ned bag forsæderne. Der skal blot trækkes i en snor, så glider bagsæderyglænet frem og ned og efterlader et plant gulv og bagageplads på 1.440 liter.

Større indvendig

Passagerkabinen i SEAT Toledo er både rummelig og komfortabel. Sæderne er modelleret med sidestøtte og med en sædehynde, der giver støtte helt frem til knæene. Sædehynderne er polstret med et højkvalitets-skummateriale, der fuldstændigt absorberer vibrationer. Det øger køreglæden, for det mindsker træthed.

Førersædet er justérbart i både længde og højde og har effektiv lændestøtte, der gør det muligt at finde den helt rigtige siddeposition.

Der kan let sidde tre voksne på bagsædet. Med det brede midterarmlæn slået ned, bliver det til et fornemt to personers sæde.

Der er aflæggerum overalt. Foran er der f.eks. flaske- og kopholdere, handskerum, skuffer og todelt midterkonsol med armlæn. Bagi er der bl.a. aflæggerum i dørene, lommer i forsæderyglænene, rum i midterkonsollen og ekstra kopholdere, når armlænet slås ned. Der er 12 volt-stik både for og bag. Og kabinen kan forberedes til at anvende Bluetooth- og MP3-teknologi.

Instrumenter

Den prominente del af instrumentbordet er den store midterkonsol, som drejer sig en smule over mod føreren. I den er der plads til audio- og navigationssystem sammen med betjening af klimaanlæg.

Den sporty instrumentering består af tre runde instrumenture. Omdrejningstæller i midten, flankeret af speedometer på den ene side og et kombiinstrument med brændstofmåler, kølevandstermometer, digitalur, kilometertæller og serviceindikator på den anden. I speedometret sidder desuden advarselslampen for frakoblet ESP. Instrumentbelysningen tilpasser sig automatisk lysniveauet, men kan også indstilles manuelt.

Fire motorer

Til den nye Seat Toledo er der fire forskellige motorer at vælge imellem, to benzin- og to dieselmotorer. Den mindste motor på 1,6 liter og 102 hk er helt i aluminium. Motorblokken vejer bare 21,3 kg. Med lav indre friktion, ventilstyringssystemet og nyeste elektroniske motorstyring opnås optimal brændstoføkonomi og præstationer. 181 km/t og acceleration 0-100 km/t på 12,9 sekunder. Gennemsnitsbenzinforbruget er 13,1 km/l.

FSI-motoren på 2,0 liter og 150 hk får sprøjtet benzinen direkte ind i cylinderen. Det betyder nul spild af benzin i manifolden og bedre kompressionsforhold. Sammen med manifoldens ulige lange indsugningsrør til luften giver det en motor med bedre præstationer og lavere brændstofforbrug på 12,2 km/l i gennemsnit. Acceleration 0-100 km/ på 9,7 sekunder og en potentiel topfart på 206 km/t.

Med 1,9 liters TDI-motoren med 105 hk, pumpe dyse teknologi, variabel turbogeometri og intercooler når Toledo en tophastighed på 183 km/t, accelererer 0-100 km/t på 12,4 sekunder og har et gennemsnitligt brændstofforbrug på 18,5 km/l.

Den store 2,0 liter, 140 hk ydende, 320 Nm stærke, 16-ventilede TDI-motor med pumpe dyse teknologi og EU4 normholder giver Toledo en topfart på over 200 km/t og en 0-100 km/t acceleration på 10 sekunder rent. Brændstofforbruget er på 17,2 km/l i gennemsnit og hele 21,3 km/l ud ad landevejen.

De to kraftigste motorer fås kun med sekstrins gearkasser. Den manuelle er standard i begge. FSI-motoren fås desuden med sekstrins Tiptronic automatgear og TDI-motoren med den nye sekstrins DSG-gearkasse.

Højeste sikkerhed

Sikkerhedsudstyret, ABS, TCS og ESP med EBA, der betyder optimal opbremsning, fuld styrekontrol og retningsstabilitet under alle forhold, er indbygget i Toledo. Det er den elektromekanisk servostyring med selvopretningsfunktion og den avancerede multilink undervognskonstruktion også. Resultatet er aktiv sikkerhed på et meget højt niveau.

For passiv sikkerhed er Toledo udstyret med seks airbags, trepunktsseler ved alle pladser, selestrammere og –begrænsere og med ISOFIX-system til barnestole.

Dynamisk undervogn

Trods et stort og relativt højt karrosseri styrer Toledo overraskende hurtigt og krænger næsten ikke. Fintuning af fjedre og dæmpere, mindst 16” hjul med dæk med lav slipvinkel og variabel elektromekanisk servostyring er væsentlige forklaringer. Forhjulene er forankret i McPherson-fjederben, monteret i optimal vinkel og på en alu-ramme. Baghjulene er ophængt i fire link system (tre i tværretning og én i længderetning). Konstruktionen kombinerer to vanskeligt forenelige egenskaber: dynamik og komfort.

Fire udstyrsversioner

Reference, Sport, Stylance og Sport-up er de fire udstyrsversioner, der kan vælges til SEAT Toledo.

Det begynder med Reference: Et omfattende udstyrsprogram, der inkluderer ABS, TCS, ESP med EBA, front-airbags, sideairbags og hovedairbags, 16” hjul med lavprofil dæk, one-touch el-rudehejs med klemmeføler på forruderne, el-indstillelige sidespejle med parkeringsposition (indklappede), fjernbetjent centrallås med foldbar nøgle og cd-radio med otte højttalere.

Udstyrsversionen Sport er baseret på Reference, men med strammere affjedring, sportssæder, særligt sportspræget interiør, 16” fem egede alufælge og læderbetrukket rat og –gearknop.

Stylance er det luksusprægede udstyrsniveau. Dertil hører airconditioning, 16” alu-fælge med syv eger, læderpolstret rat og –gearknop, kørecomputer, fartpilot, og ”coming home”-lys, indfarvede dørhåndtag og sidespejle og særligt Stylance-interiør blandt meget andet.

Sport-up er baseret på Stylance og omfatter dertil 17” alufælge med fem eger, sportsundervogn, sportssæder og et særligt interiør-trim.

Det er naturligvis også muligt at vælge ekstraudstyr. F.eks. Bluetooth og MP3, navigationsanlæg, parkeringssensor, to-zonet fuldautomatisk klimaanlæg o.m.a.

Dansk præsentation

Det forventes, at den nye Toledo vil kunne ses, testes og købes i begyndelsen af 2005 her i landet. Hverken priser eller den endelige sammensætning af udstyr er fastlagt endnu.