Volkswagen har netop sat ny rekord som hurtigste elbil på Nürburgringen, og ID.R-racerbilen er ingen Ellert – den 20 kilometer lange bane rundes på bare seks minutter.

Volkswagen har sparket døren ind til Nürburgringens Nordsløjfe med deres elektriske racerbil ID.R. Den har præsteret at runde den over 20 kilometer lange racerbane med 73 sving og tilnavnet Det Grønne Helvede på 6:05.336 minutter. Det betyder, at den elektriske bil har haft en gennemsnitshastighed på 206,96 km/t.

Volkswagen vil sætte el-rekord i det grønne helvede

Bare for lige at sætte det i perspektiv, så er der officielt kun én enkelt bil, der har været hurtigere rundt om banen, og den havde også elektriske motorer. Porsche 919 Hybrid EVO er i sig selv en vanvittig maskine bygget til at dominere Le Mans med 720 hestekræfter fra en benzinmotor og 440 hestekræfter fra elmotorerne, som skal flytte bare 849 kilo. Den har kørt Det Grønne Helvede på 5:19.546 minutter. Det må siges at være noget hurtigere, men når det kommer til Nürburgringens Nordsløjfe, så kan man godt være tilfreds med at være den næsthurtigste i verden.

Elektriske tæsk
I sin egen kategori er ID.R til gengæld massivt hurtigere, faktisk over 40 sekunder, end den tidligere indehaver af rekorden, en NIO EP9. Det er på trods af, at NIO’en faktisk har markant flere hestekræfter, for de i alt fire elmotorer yder til sammen 1.360 hestekræfter, men den vejer så også 1.735 kilo.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

ID.R vejer 1.134 kilo, og dens to elmotorer yder i alt 680 hestekræfter. Det er nok til at sende elbilen fra 0 til 97 km/t (60 milies) på bare 2,25 sekunder. Men den egentlige forklaring på, at ID.R er så seriøst hurtig, findes nok i holdet bag bilen. Chaufføren hedder Romain Dumas, og han er firedobbelt vinder af 24-timers Nürburgring-løbet. Indenfor de sidste 12 måneder har han og elraceren sat tre banerekorder. I juni sidste år satte man en ny rekordtid på 7:57.148 minutter på den legendariske Pikes Peak International Hill Climb-bane i USA. Kun tre uger senere satte Dumas og ID.R med 43.86 sekunder en ny rekordtid for elbiler på Goodwood Festival of Speed i Sydengland.

For at sætte ID.R perfekt op til Nordsløjfen krævede det at bilen blev sat meget anderledes op i forhold til rekordforsøgene på Pikes Peak og Goodwood, forklarer Francois-Xavier Demaison, teknisk direktør hos Volkswagen Motorsport.

Til den videreudviklede version af ID.R var aerodynamikken mere tilpasset målet om at nå den højeste mulige topfart end maksimal downforce. Med omfattende tests i simulator og på bane tilpassede vi ID.R til de unikke forhold på Nordschleife-banen og fokuserede hovedsageligt på opsætning af undervogn, styring af motorkraft og det optimale valg af dæk til rekordforsøget.

Grøn familie – Volkswagen viser elektrisk syv-personers SUV

Takket være en type DRS-knap, som er et system, der kendes bedst fra Formel 1, hvor spoilerne kan justeres med et tryk på en knap, så de favoriserer lav vindmodstand og dermed topfart, når ID.R flere steder på banen op på over 270 km/t. Præcis hvor stort et batteri er, oplyser Volkswagen ikke, men 20 procent af energien, som kræves for at runde de 20 kilometer, opsamles faktisk på banen, når bilen bremser ned.