Škoda Auto har produceret 10 mio. køretøjer siden 1905, hvor de første biler blev færdiggjort på fabrikken i Mladá Boleslav. Den 13. juli i år rullede jubilæumsbilen, en sølvgrå Octavia Combi elegance 2.0 Tdi ud af produktionen.

Historien om automobilproduktionen i Mladá Boleslav startede i 1905 da Václav Laurin og Václav Klement besluttede sig for at stoppe produktionen af cykler, og kort efter besluttede sig for i stedet at fremstille motorcykler og biler. Den allerførste model, der blev produceret i Mladá Boleslav var Voiturette A, en lille økonomisk letvægter. Fabrikken fremstillede omkring hundrede af denne type. Laurin og Klement formåede allerede på et tidligt tidspunkt af deres bilproduktion at nå vidt ud på verdens markeder; heriblandt New Zealand og Japan. Desuden ansatte fabrikken mange nye medarbejdere samtidig med at de fra begyndelsen var utroligt nytænkende på det teknologiske felt. Et godt eksempel er motoren, der blev installeret i L&K FF (1907), som var en af verdens første motorer med 8 cylindre.

I starten blev der kun produceret et par hundrede af hver model. I perioden fra 1925 til 1929 var L&K – Škoda 110 den første model, der blev produceret mere end 1000 af. I den følgende periode havde Škoda især succes med modellerne Popular (1934-1946), Monte Carlo og Škoda Superb (1934-1949).

I starten af 1950’erne begyndte virksomheden at fremstille fuldmetal karrosserier begyndende med Škoda 1200. Den nye 1000 MB, som var den første Škoda med selvbærende karrosseri, var utrolig populær blandt andet på grund af dens nye revolutionerende aluminiums motor. 1000 MB var også grunden til at firmaet næsten fordoblede størrelsen på fabrikken i Mladá Boleslav. Der blev i alt produceret 443.141 biler af modellen 1000 MB. Produktionen af bilen startede en ny æra af hækmotorer, som blev fremstillet frem til 1990. Škoda Octavia blev produceret i årene 1959-1971 og Škoda Felicia 1959-1964, dvs. navnebrødrene for modellerne, der blev fremstillet årtier senere.

Blandt virksomhedens historisk set bedst sælgende modeller er Škoda 105-120 med 2.008.740 biler, som blev produceret fra 1976 til 1990, sammen med Škoda Favorit med 1.077.136 biler, som man fremstillede fra 1987 til 1995. Favorit havde den første frontliggende motor i lang tid og var samtidig den første model med forhjulstræk. Favorit var den sidste model, der blev udviklet inden sammenlægningen med VW gruppen i 1991. Derefter fulgte Felicia og de nuværende modeller Fabia, Octavia og Superb.

Sammenlægningen med VW gruppen er en af de vigtigste milepæle i Škodas historie. Fra oprindeligt bare en model med en årlig produktion på 170.000 biler og en eksport til 30 lande overvejende til Mellem- og Østeuropa, er produktionen mere end tredoblet. Škoda udbyder i dag, med introduktionen af den helt nye Roomster i november, fire modeller og har fabrikker i Tjekkiet, (Mladá Boleslav, Kvasiny og Vrchlabí) såvel som i Bosnien, Herzegovina, Ukraine, Indien og Kazakhstan. Desuden er der planer om at udvide produktionen til Rusland og Kina for på denne måde at gennemføre Škodas langtsigtede strategi om international ekspansion. Det forventes, at Škoda i år producerer og sælger over 500.000 biler.