Subaru Forester - tredje generation.
Subaru Forester blev introduceret på markedet 1997. Modellen blev hurtigt så populær at den blev Subarus bestseller udenfor Japan.  I 2002 præsenteredes den anden generation og nu er det tid for den tredje.  Den nye Forester er udviklet med den målsætning at blive den "bedste bil for et aktivt liv". Modellen er en mindre SUV, helt og fuldt et produkt fra Subaru, hvilket indebærer maksimal komfort, sikkerhed og køreglæde. Gennem det at den nye Forester er vokset i alle dimensioner, akselafstanden er f. eks øget med næsten 10 centimeter, så er kabinen blevet betydeligt mere rummelig og komfortabel med bedre benplads bag. Selv den for en SUV så vigtige frihøjde er blevet øget for bedre fremkommelighed. Bagagerummet sluger også mere bagage end tidligere. Lagt sammen giver forbedringerne gode forudsætninger for at modellen også i fremtiden kan holde sin plads eller øge i salgsstatistikkerne.

 

Karosseri/Kabineplads
Karosseriet er vokset men totallængden er kun øget med 75 mm mens kabinen er forlænget med hele 205 mm. Sammen med en forøgelse med 65 mm i bredden og 45 i højden er pladsen for fører og passager blevet betragteligt større og mere komfortabel, sammenlignet med den tidligere model. Større døråbninger og øgede åbningsvinkler på dørene, bag hele 75 grader, gør indstigningen lettere.

 

Førersædet er også justerbart i højden for at give en perfekt kørestilling sammen med rattet der kan justeres både op og ned og ind og ud. Også bagsædepassagererne har fået øget komfort, via justerbar ryghældning. Armlænet bag er indfældet i sæderyggen, for integreret i midterkonsollet. Under det forskydelige - og åbningsbare forreste armlæn gemmer der sig praktiske opbevaringsrum. I konsollen findes også kopholdere og i dørene flaskeholdere. I midterdelen på bagsædet findes et opfældeligt bord med kopholdere og aflæggeplads. (Ej på 2.0X). Klimaanlægget er også en komfortdetalje som trods øget effektivitet er blevet mere stille og mere energibesparende. Ved kørsel om aftenen når det er mørkt, spreder en lysdiode i loftet et behageligt blåt skær i over blandt andet a midterkonsollet og gearstangen. Yderligere en lysdiode belyser bord og kopholdere på bagsædet.

 

At bygge en sikker bil har højeste prioritet hos Subaru. Det viser alle crashtest foretaget i USA og Australien (A-NCAP) på eksisterende modeller. På den nye Forester har man anvendt sig af den seneste forskning når det drejer sig om at absorbere bevægelsesenergi. Højstyrkestål er blevet anvendt i stor udstrækning, hvilket også har bidraget til en øget vridningsstabilitet af karosseriet. Kabinen er desuden udstyret såvel front - side og gardinairbags. Nakkestøtterne er også konstrueret for at forhindre whiplash-skader. En yderligere sikkerhedsdetalje er konstruktionen af pedalerne der gør at pedalerne ikke trykkes ind i fodpladsen ved en frontalkollision. Man kan også betragte de el-opvarmere sidepejle og varmetråde i underkanten af forruden for at forhindre isdannelse på vinduesviskerne tilhører sikkerhedsdetaljerne.

Bagagerummet er blevet større gennem øget bredde og højde, og den er mere letlastet gennem et helt plant gulv, takket være det nye baghjulsophæng. Fire last-øjer på hver side, to oppe og to nede, gør det lettere at forankre bagagen. Et rullegardin dækker bagagen og forhindrer indsyn. Den store bagdør åbnes elektromagnetisk gennem et let tryk.

Ny undervogn
Forhjulsophænget er af fjederbenstypen, samme grundkonstruktion som Subaru har anvendt sig af i mange år. En nykonstrueret nederste bærearm og stabilisator har dog yderligere forbedret køregenskaber og komfort. Servostyringen er elektrisk og hastighedsafhængig, hvilket giver øget føling med vejen.

Det helt nye baghjulsophæng som er med dobbelt wishbone, er konstrueret for at tillade større fjederbevægelser og give et bedre vejgreb. Niveauregulering er standard. Bagagepladsen er blevet gjort dybere med et helt plant gulv. Bøsninger på samtlige sammenføjninger i karosseriet forhindrer effektivt vibrationer og vejstøj i at forplantes.

Skivebremser på samtlige hjul er standard og de bageste skiver er blevet større og mere effektive. Bremseforstærkere opbygger hurtigt bremsetrykket for en hurtigere og sikrere indbremsning.

Ved igangsætning op ad bakke, er bremsen aktiveret i ca. et sekund efter at bremsepedalen er blevet sluppet, tilpas tid for at flytte foden fra bremsen til speederen uden at bilen ruller baglæns. Fælgdimensionen er 16 tommer og aluminiumsfælge er standard på XS og XE modellen.

Ved at motor og drivline er monterede i lige linje og symmetrisk i bilen, bliver vægten lige fordelt, og trækakslerne er lige lange på højre og venstre side, en forudsætning for en perfekt balance og sikkert vejgreb på alle slags vej. I den nye Forester er motoren desuden monteret 10 mm lavere end tidligere, hvilket betyder yderligere sænket tyngdepunkt og øget stabilitet. Den lavere montering indebærer også at vinklen mellem gearkasse og kardanakslen bliver mindre med mindsket friktion og dermed lavere lydniveau til følge.

 

Motor og gearkasse
Subarus velprøvede 2-liters motor med dobbelte overliggende knastaksler er blevet forbedret i flere henseender. Ved at ændre kompressionsforholdet, omarbejde forbrændingskammeret, Stempeltoppen og indsugningsrørene har man kunnet sænke brændstofforbruget. Desuden er kølevæskekanalerne rundt om tændrørene blevet gjort mere effektive for at forhindre bankningstendenser samt for at øge drejningsmomentet ved lave til middelhøje omdrejningstal. Til dette bidrager også at grenrørene er blevet gjort lige lange. Begge katalysatorerne er monterede lige efter hinanden for at give en hurtig opvarmning og dermed en mere effektiv rensning. Dobbelte lyddæmpere giver et lavt lydniveau.
 
Forester får med enten en 4-trins, elektronisk styret automatgearkasse, "Sportshift", eller en 5-trins manuel gearkasse. (Sportshift er et registreret varemærke af Prodrive Ltd.). Den manuelle gearkasse har høj og lavgear for at beskytte koblingen ved begrænset fremkommelighed.

VDC (Vehicle Dynamics Control) er Subarus betegnelse på blandt andet ESP systemet som hjælper føreren med at klare situationer som f. eksempel en ufrivillig udskridning. VDC er standard på samtlige modeller. Systemet er også tractioncontrol og antipin control, så den motorkraftbegrænsende del kan slås fra ved kørsel i f. eks mudder eller sne.