Toyota ruller endnu en SUV ud, som giver håb til grønne storfamilier og camping-folket. Higlander er en ny hybrid-SUV med plads til syv personer, og så må den trække op til 2.000 kilo.

SUV’erne kommer – det har vi vist længe, og selv Toyota har nu forstået det. Så indenfor bare få uger har det japanske mærke præsenteret to forskellige højbenede modeller – dog i hver sin ende af vægtskalaen. Først var det Yaris Cross, og nu løfter Toyota sløret for den store syvpersons SUV, Highlander.

Højbenet Yaris skal sikre Toyotas dominans

Det er en model, som har været til salg i USA, Australien og Asien i 20 år, og det er ikke en egentlig klassisk firehjulstrækker som den legendariske Land Cruiser, men i stedet en SUV baseret på platformen fra Camry. I forbindelse med den seneste generation, som blev introduceret i USA i 2019, har man skiftet platform til Toyotas nye TNGA-baserede K-platform. Den danner fundamentet for både den nye Camry, men også den lidt mindre Toyota RAV4. Den nye platform skulle ifølge Toyota medføre højere komfort, bedre køreegenskaber, øget sikkerhed og hybriddrivliner, og så lidt spændende for campingvognsfolket – mulighed for at trække en påhængsvogn på op til 2.000 kilo eller 350 kilo mindre end RAV4 Hybrid.

Toyota henter Camry ud af alderdomshjemmet

Hybrid med plads til hele familien
Highlander fylder godt i landskabet og måler hele 495 centimeter i længden, som er 35 centimeter længere end RAV4. Inde i kabinen er interiøret både praktisk, holdbart og rummeligt. Anden sæderække kan justeres frem og tilbage med 18 centimeter, hvilket skulle sikre plads for selv voksne passagerer på tredje sæderække. Bagagerummet sluger 658 liter og har endvidere også yderligere plads til opbevaring under gulvet. Bagklappen er eldrevet og kan åbnes med et let vip med foden under bagkofangeren, ligesom begge bagsæderækker kan lægges ned og danne et helt fladt bagagerumsgulv med hele 1.909 liters plads.

Endelig – Toyota RAV4 Plug-In Hybrid får 306 heste og masser af rækkevidde

Mere power
Den nye Highlander fås med masser af komfortudstyr som fx en 12,3 tommer stor multimedieskærm med satellitnavigation, Apple CarPlay og Android Auto, head-up display i farver, trådløs opladning af smartphone, indbygget sædeventilation og kamerabaseret digitalt bakspejl.

Familiens nye favorit – Toyota RAV4

Det er udelukkende muligt at købe Highlander med hybridmotor i Europa. Det er en 2,5-liters benzinmotor med separate elmotorer både ved forhjulene og baghjulene. I alt er der 244 hestekræfter og de foreløbige, men endnu ikke endeligt typegodkendte forbrugstal, ligger på gennemsnitligt 15,2 km/l ved blandet kørsel og med en CO2-udledning på 146 g/km efter den nyeste og mere retvisende WLTP-målemetode. Dermed udmærker den enorme SUV sig brændstoføkonomisk og miljømæssigt som klasseledende blandt modeller, der ikke skal lades op med ladestik.

Toyota introducerer Highlander Hybrid i Danmark i begyndelsen af 2021, hvor også priserne vil blive offentliggjort.