Toyota introducerer den praktiske version af Yaris. Tilnavnet er Cross, og firehjulstræk og 24 ekstra centimeter bliver den både mere rummelig og mere terrængående - perfekt til byboere, der vil ud og udforske naturen.

Corona har fået alle storbyboere til at søge ud i naturen, og nu vil Toyota gør turen fra byen og ud i skoven lidt sjovere og lidt mere hip med den højbenede Yaris Cross. Toyota kalder selv modellen for en kompakt SUV, og den er både længere, bredere og ikke mindst højere end søstermodellen Yaris. Derudover vil Yaris Cross kunne fås med både den nyeste fjerde generation hybridteknologi og firehjulstræk.

Højbenet Yaris skal sikre Toyotas dominans

Allerede inden modellen er landet i Danmark, introducerer man nu varianten Adventure. Den skal fremhæve SUV-dyderne og efterlade indtrykket af en bil, der egner sig til meget mere end blot kørsel i byen. Adventure får et beskyttende underskjold både foran og ved bagkofangeren, mens sølvfarvede tagbøjler er standard og 18 tommer alufælge med en mørkegrå finish fuldender udseendet.

Indvendigt pryder flere piano sorte detaljer kabinen, mens Adventure-stylede sæder i læderlook, rat og automatgearvælger i ægte læder samt et blødt instrumentpanel med en Yaris Cross guld-signaturfarvet stribe løfter den oplevede kvalitet i kabinen.

Åbner for salget i foråret
Toyota åbner for forsalget af Yaris Cross i løbet af foråret og vil i starten tilbyde en særlig introduktionsmodel af Adventure-udstyrsudgaven. Den får navnet Premiere Edition og byder på sæder i ægte læder, særlige 18 tommer alufælge, elektrisk bagklap med håndfri betjening, head-up display i farver i forrruden og to-farvet lakering som standard.

Hurra – Toyota Yaris er blevet sporty

Yaris Cross er udviklet med udgangspunkt i Toyota New Global Architecture (TNGA) filosofi og skal bygges side om side med søstermodellen Yaris, på den helt nye GA-B platform på Toyotas bilfabrik i Frankrig. Yaris Cross bliver 24 centimeter længere, to centimeter bredere og ni centimeter højere og får en væsentlig højere siddeposition og større frihøjde, som det hører sig til for en ægte SUV.

Den nye platform gør Yaris Cross ekstra vridningsstabil, og skulle samtidig give modellen et lavt tyngdepunkt, så den forhåbentlig ikke vælter om et hvert hjørne.

Unikt firehjulstræk
Alle udgaver af Yaris Cross fås med Toyotas fjerde generation hybridteknologi med samme brændstofeffektive tre-cylindrede 1.5-liters hybridmotor med 116 hestekræfter, som også ligger i søstermodellen Yaris. Det giver en forventet gennemsnitlig udledning af CO2 ved blandet kørsel på omkring 100 g/km i den forhjulstrukne udgave, mens den firehjulstrukne Yaris Cross mønstrer under 110 g/km.

Skal du eje en rallybil? Så dyr bliver Toyota GR Yaris

Yaris Cross er den eneste kompakte hybrid SUV, der kan fås med et firehjulstræk, der automatisk skifter mellem forhjulstræk og firehjulstræk alt efter forholdene. Det er desuden muligt med en knap selv at vælge Terræn eller Sne-indstilling for at sikre fremkommeligheden på vej til det helt rigtige spot i naturen.

Det intelligente firehjulstræk er et elektrisk system, hvilket gør det mere kompakt og lettere end et traditionelt mekanisk firehjulstræk, og sørger for en bedre brændstoføkonomi og lavere CO2-udledning.

Fjernstyring af bilen med app
Der har aldrig været større efterspørgsel på at være tilkoblet sin bil trådløst med sin smartphone. Derfor kommer Yaris Cross med tjenesten Toyota Smart Connect, der sikrer både håndfri og ledningsfri smartphone integration. Med Toyotas MyT app installeret på sin smartphone kan man kommunikere med sin bil og både fjernstyre bilens klimaanlæg, låse bilen op og sende rejseplaner direkte til bilens navigationssystem på den ni tommer store skærm.

Her er den nye Toyota Aygo – frækkere end nogensinde

Her sørger det cloud-baserede navigationssystem for at holde dig fuldt opdateret med real-time trafikinformation, så du i tilfælde af pludselig opståede situationer kan blive guidet en alternativ vej til din destination.

Der er også blevet tænkt på praktikken i Yaris Cross. Bagklappen kan fås fuldt elektrisk med håndfri betjening, hvilket betyder, at man kan åbne den blot ved, at man fører sin fod ind under bagkofangeren. Derudover er Yaris Cross udstyret med et fleksibelt bagagerumsgulv, der både kan indstilles i højden og deles i to.

Den rigtige Toyota – RAV4 Plug-in Hybrid

Det rummelige bagagerum kan udvides med 40:20:40 split-bagsæder for på endnu bedre vis at imødekomme specifikke ønsker til fleksibel indretning og dermed skabe plads til fx ski, mountainbikes eller en uges ferieoppakning og endvidere med mulighed for at sikre lasten ved at benytte fikseringsringene i bagagerummet.

Toyota offentliggør priser på Yaris Cross, når forsalget åbner her i løbet af foråret.