Amerikansk firma kan forvandle din Porsche 911 til en hybrid, men glem de grønne meritter. Med 177 ekstra hestekræfter handler det kun om fart.

Fremtiden er lige om hjørnet, og Porsche har allerede antydet, at der med faceliftet af 911 kommer en plugin-hybrid, men som det er nu, kan du ikke få den ikoniske sportsvogn med assistance fra strøm. Altså med mindre du tager en snak med det amerikanske firma Vonnen.

Galt eller genialt – den elektriske Jaguar E-Type Zero

De har nemlig udviklet et kit, der elektrificerer din Porsche 911, men målet er ikke, at du skal få en grøn samvittighed, når du promenerer i din sportsvogn på Gothersgade i København. Elektrificeringen handler kun om ekstra fart, og Vonnen anslår, at kittet skærer næsten halvandet sekund af tiden fra 0 til 60 miles per hour. En 911 Carrera fra efter 2012 har 350 hestekræfter, og runder 60 miles per hour på 4,4 sekunder, mens Vonner-udgaven klarer samme opgave på bare tre sekunder.

Ud med svinghjulet
Der findes utallige tuningsfirmaer, som gerne optimerer din Porsche, men fælles for dem er, at din Porsche uvilkårligt kommer til at bruge mere brændstof. Her adskiller Vonner sig, fordi de tuner med strøm. Helt konkret installerer Vonner en elmotor, der hvor svinghjulet normalt sidder. På den måde trækker elmotoren sammen med benzinmotoren igennem gearkassen, og bag rattet får man 177 hestekræfter og 200 Nm, som er til rådighed altid – altså ikke noget med at sende omdrejningstælleren mod 7.000 omdrejninger, før Porschen rykker.

Elbilen der laver røg – BMW i3s

Systemet er relativt omfattende og kræver en omformer, der kan forvandle vekselstrøm til jævnstrøm. Den er placeret over benzinmotoren, og er eneste del at kittet, som er synligt. I front-bagagerummet har man placeret et styresystem og et batteri på ét kilowatt-timer, som er noget mindre end de batterier, vi ser på moderne elbiler. Til gengæld vejer hele systemet bare 54 kilo.

Faktisk laver Vonner også et kit, hvor effekten er skruet op til 350 hestekræfter og 398 Nm, som sænker 0-60 miles tiden til 2,6 sekunder.

Klassisk Porsche med strøm
Indtil videre kan Vonner installere kittet i en 911 991 fra 2012 til 2016 og 981 Boxster/Cayman, og det er i princippet lige meget, om det er i en Turbo eller GT3. Men måske mere interessant er det, at Vonner er i fuld gang med at udvikle systemet til klassiske, luftkølede 911’ere også. Helt tilbage fra 1965 til 1989.

Peugeot pakker sin nyeste teknologi ind i klassisk design

Som udgangspunkt koster systemet astronomiske 486.000 kroner for selve ombygningen – Porschen er ikke inkluderet.