Mazda er klar med alle priser på elbilen MX-30, og hvis du elsker udstyr mere end rækkevidde, så bør du vælge elbilen fremfor CX-30, Mazdas lige så store benzindrevne crossover – du sparer nemlig 90.000 kroner.

92.500 kroner – så stor bliver forskellen på, om du køber en Mazda MX-30 Sky eller en CX-30 Sky. Den ene drives af strøm, den anden af benzin eller diesel, og de er bygget på samme platform. Derfor er der nærmest lige meget plads i kabinen, og bilerne har nærmest identisk udstyr. Men takket være fritagelse for registreringsafgift sparer du altså forfærdeligt mange penge på den elektriske MX-30 Sky. Den koster fra 240.000 kroner. Vil du hellere have en benzindrevet CX-30 Sky med automatgear, skal du i stedet slippe 332.500 kroner.

Kort rækkevidde
Men er der slet ikke nogen ulemper ved at vælge den elektriske variant, tænker du måske? Jo, der er flere. Først og fremmest har MX-30 et relativt lille batteri på 35,5 kWh. Det giver en rækkevidde på 200 kilometer efter WLTP-normen. Det har Mazda valgt ud fra den betragtning, at det er mindre miljøbelastende at producere end et større batteri, og at de mener, det alligevel opfylder de fleste menneskers daglige transportbehov.

Mazda goes electric – her er elbilen MX-30

Bagagerummet er også noget mindre, fordi batteriet tager lidt plads. Derfor må du nøjes med 366 liter i stedet for CX-30's 430 liter. Hvis du er til topfart, er el-varianten måske heller ikke lige dig. Elmotoren yder 143 hestekræfter og 265 Nm, mod CX-30 2,0 som yder 150 hestekræfter og 213 Nm. Elbilen har en tophastighed på 140 km/t, og accelerationstiden fra 0-100 km/t er 9,7 sekunder mod benzinversionens, med automatgear, topfart på 194 km/t og accelerationstid på 10 sekunder.

Elektrisk originalitet - Honda e

Udover Mazda MX-30 Sky kommer modelprogrammet til at omfatte MX-30 First Edition til 253.000 kroner og MX-30 Cosmo til 270.000 kroner. Vil du have en CX-30 Cosmo med automatgear og 150 benzinheste, så koster den fra 355.500 kroner, så der er stadig mange penge at spare.

Ny undersøgelse: Infotainmentsystemer påvirker bilister værre end cannabis

Mazda forventer selv, at den nye elbil er klar på det danske marked i september i år, og selvom PR Manager hos Mazda Motor Danmark, Jannik Olsen, forklarer, at man har set en stor interesse, så forventer man at kunne levere alle de biler, der måtte være nødvendige i år.