En engelsk undersøgelse viser, at de nye infotainmentsystemer fra Android Auto og Apple Carplay er mere forstyrrende for chaufføren end at sende SMS’er eller at være påvirket af cannabis.

Vi ved heldigvis alle, at alkohol og andre rusmidler er totalt no go, hvis vi sætter os bag rattet. De fleste af os husker også, at telefonen skal lægges langt væk under kørslen. Men en ny engelsk undersøgelse viser, at nye bilers ellers så smarte infotainment-systemer kan være potentielt livsfarlige, fordi de stjæler alt for meget af førerens opmærksomhed.

Avanceret sikkerhedsudstyr kan være dødsens dyrt

Betegnelsen infotainment dækker de systemer, hvor du kan styre musik, radio og navigation fra en trykfølsom skærm, når en telefon er koblet op til bilen. To systemer er dominerende – Apple Carplay og Android Auto. Men den britiske organisation IAM RoadSmart, der er skabt for at fremme sikker trafik, har lavet en undersøgelse med skræmmende tal.

Tre gange så stor risiko - varebilschauffører glemmer den ekstra bremselængde

Ifølge IAM Roadsmart sænkes reaktionstiden med 21 procent, hvis man har brugt cannabis, mens reaktionstiden bliver helt op til 57 procent langsommere i samme situation, hvis chaufføren anvender den trykfølsomme skærm fra Apple Carplay. Ved motorvejshastigheder betyder det, at infotainmentsystemerne forøger bremselængden med mellem fire og fem billængder. Undersøgelsen viser også, at reaktionstiden er dårligere, når testpersoner skal vælge musik via stemmekontrol i Spotify, end når man skriver en SMS, mens man kører.

Forstyrrende for chaufføren
Problemet er, at systemerne forstyrrer chaufføren under kørslen, og netop den manglende opmærksomhed er en faktor i hver tredje ulykke på tværs af Europa, forklarer Neil Grieg, der er researchchef for IAM Roadsmart.

Volvoer i hele Europa kan nu advare hinanden

Mens tidligere forskning viser, at Apple Carplay og Android Auto klarer sig bedre end mere traditionelle knapper, viser resultaterne fra denne seneste undersøgelse nogle bekymrende tendenser omkring udviklingen og brugen af de nyeste infotainmentsystemer. Alt, der fjerner chaufførens øjne eller tanker fra vejen, er dårlige nyheder for trafiksikkerheden.

Sådan undgår du stress bag rattet

Selve testen blev udført, så hver testperson skulle køre gennem en testrute tre gange. Først uden at skulle udføre andre opgaver end at køre bilen, anden gang skulle personen betjene infotainmentsystemet via stemmekontrol, og sidst udelukkende via den trykfølsomme skærm. Begge funktioner viste sig at være forstyrrende for chaufføren, men betjening via skærmen var mest forstyrrende. Testen fandt også, at testpersonerne havde tendens til at sætte farten ned, mens de skulle udføre opgaverne, men endnu vigtigere havde testpersonerne sværere ved at blive i deres egen bane og holde en konstant fart og afstand til den forankørende bil. Testen viste også, at testpersonerne konsekvent undervurderede den tid, de fjernede blikket fra vejen med helt op til fem sekunder.