Legenden om den originale Ford Mustang Bullitt fra filmen af samme navn har fået et nyt kapitel. Den er nu solgt – til absurde 25 millioner kroner. Det gør den slidte bil fra 1968 til verdens dyreste Mustang.

Hvis du ikke har set den ti minutter lange biljagt i filmen Bullitt endnu, så bør du stoppe alt, hvad du foretager dig, så du kan se scenen med det samme. Den er legendarisk! Steve McQueen, kendt som King Of Cool er en hårdkogt politibetjent, der jagter to skurke i en sort Chrysler Charger R/T igennem San Franciscos stejle gader. Der er så meget V8-bulder og dækrøg, at selv de mest passionerede amerikaner-entusiaster burde blive mætte.

Lige over grænsen – Ford Mustang Bullitt

Historien lyder, at to biler blev bygget til filmen efter Mister McQueens specifikationer, men kun en overlevede, og det er altså den, der nu er blevet solgt på en auktion hos auktionshuset Mecum Auctions. Det gik vældig godt, for den lettere slidte, halvrustne Mustang fra 1968 blev solgt for utrolige 3.740.000 dollars, svarende til 25.200.120 kroner. De 25 millioner gør den til den absolut dyreste Mustang i verden.

Specialbygget
De to Mustanger var begge fra 1968 og startede livet som almindelige Fastback-varianter med den 390 kubiktommer store V8’er, svarende til 6,3 liter, forbundet til en firetrins manuel gearkasse. Motoren ydede 325 hestekræfter, men det var ikke nok for Steve McQueen, som stod for det meste af kørslen i filmen selv. Derfor fik han racerkøreren Max Balchowsky, en tæt ven og forlover til McQueens eget bryllup, til at tune de to biler. Motorerne fik udstødningsrør med fri udblæsning og nye manifolder.

En legende er død – vi hylder Burt Reynolds og hans biler

Bilernes affjedring blev forstærket med justerbare Koni-støddæmpere, og dele af chassiset blev forstærket, der hvor affjedringen var forbundet. Bilerne skulle trods alt kunne tåle hop i de stejle gader i San Francisco.

Fordi bilerne skulle bruges til at filme og fra, var der monteret adskillige beslag på bilen til at påspænde kameraer, så man både fik fornemmelsen af fart, og kunne se McQueen arbejde bag rattet – en hel unik og ny måde at filme biljagter på, som har lagt grundstenen for nærmest alle senere biljagter på det store lærred.

Designet af the King of Cool
Steve McQueen så ikke bare Mustangen som en rekvisit, men som en karakter i filmen, og derfor bestemte han, at bilen i filmen skulle have et unikt udtrykt. Så begge biler blev på McQueens anledning ændret, så al krom blev fjernet eller malet sort, det samme blev grillen og alle skilte og mærker blev også pillet af. De almindelige stålfælge blev erstattet af American Racing Torq Thrust-alufælge, og selv noget af lakken blev bevidst ridset for at give bilerne lidt rå attitude.

Endelig er Ford med – bygger elektrisk Mustang

Den ene bil blev skrottet efter filmen, men den anden blev solgt til Robert Ross, en medarbejder hos Warner Brothers. I 1970 blev bilen solgt til en politibetjent i New Jersey. Han solgte bilen igen i 1974, hvor den kom til Robert Kiernan. Her forsøgte Steve McQueen af flere omgange at købe bilen tilbage, men Kiernan lod sig ikke overtale. Det til trods for, at hans kone i flere år brugte bilen til daglig til at køre til den folkeskole, hvor hun arbejdede. I 1980 var bilens kobling færdig, og så blev den mørkegrønne legende skubbet ind i en garage med bare 104.000 kilometer på tælleren. Over de næste mange år flyttede den rundt med familien Kiernan, men først efter Robert Kiernans død i 2014, fik sønnen taget sig sammen til at gøre bilen køreklar igen, og i forbindelse med lanceringen af den seneste Ford Mustang Bullitt i 2018 blev originalen trukket frem i lyste igen.

Ford Mustang GT – ti trin til himlen

Den 10. januar 2020 blev den originale Bullitt så solgt til det ekstraordinære høje pris på 25,2 millioner kroner til en heldig ejer, som gør Bullitt til den dyreste Mustang i verdenshistorien.