Når man starter en bil op indendørs, larmer det, men ikke når det er en elbil. Og sådan en startede Jake Huges op i ExCeL Centre i London.

Det var nu ikke nogen helt almindelig elbil, men en Formula E-racer fra team Genbeta, der har en tophastighed på 322 km/t, og render fra 0-100 på 2,8 sekunder.

Racerbilen var dertil tunet en smule, med blødere dæk, og lidt modifikationer med vingerne for mindre downforce og dermed mere fart, samt mere power – op fra 350 til 400kW, fra 470 til ca. 535 hk.

Alt om Formula E – den elektriske kongeklasse der skal gøre din elbil bedre

I forsøget, rundede Formula-e-raceren først et sving på 130 grader med 40 km/t, før racerkører og daglig Formula E-kombattant Jake Hughes fik sparket speederen i bund ud på de 346 meter.

Bremsen blev så først smadret i gulvet ved 218 km/t – mere end 50 km/t mere end den tidligere rekord. Den var på 165,2 km/t sat af amerikaneren Leh Keen i en Porsche Taycan Turbo S i New Orleans Convention Centre tilbage i 2021.

Elektrisk køreglæde - brugttest af Porsche Taycan


Hughes, der kører for NEOM McLaren konkurrerede mod Lucas di Grassi fra Mahindra Racing i Formel E's Duels-format, som typisk bruges til kvalifikation. Kørerne havde tre træningsløb og en sidste racerrunde, hvor den tidligere rekord blev slået øjeblikkeligt allerede under første træningskørsel.

Det kunne lade sig gøre, fordi ExCeL Centre rummer London E-Prix circuit, en af Formula E’s baner, der altså delvist befinder sig indendørs, bl.a. de 346 meter langside.

Se over 5000 brugte elbiler til salg på biltorvet.dk her