Efter en lang periode hvor bildesignerne var meget enige om, hvordan bilerne skulle se ud, er der siden slutningen af 90’erne sket nærmest en revolution på dette område. Se bare fx VW Beetle og Chrysler PT/Cruiser. Designerne og pengemændene har vovet at satse på biler der virkelig vækker opsigt.

Audi TT er en af disse biler. Første gang jeg så Audi TT var i Tyskland. Sort Roadster, 17” alufælge og et design der simpelthen er suverænt lækkert. Bare en detalje som tankdækslet kunne jeg længe stå og glæde mig over.

Vi testede en Audi TT 225 Quattro Roadster, hvilket er ensbetydende med 1.8l Turbo, 225 HK, firhjulstræk og 6 gear. Vi kan lige så godt indrømme, at vi fra starten var ”solgt”. Testbilen er udstyret med en ”baseball” kabine, hvilket vil sige, at sæderne er udført i brunt læder med kraftige lædersyninger.

TT’en indeholder stort alt hvad man kan ønske sig af eludstyr. Især skal man lægge mærke til den fuldautomatiske kaleche. Et drej på håndtaget der låser kalechen, og tryk på en knap og kalechen er nede på få sek.

Når motoren startes har man ikke længere tid til at lege med eludstyret. De 225 turboheste venter bare på at blive lukket ud af folden. 1. gearet er meget hurtigt slut og det er 2. gearet også og 3. gearet……140 km/t. Uha, den er hurtig! Man kunne nemt blive afhængig af det ”ryk”, der er i TT’en. I kraft af firhjulstrækket er det ikke noget problem at lave en ”perfect start”. De fire 225 dæk står bare fast. Og skulle det ikke være nok, sørger traction control for resten af fodfæstet.

Når man kører inde i byen skal træde varsomt på speederen og holde et vågnet øje med speedometeret, da man ellers hurtigt kan komme til den del af speedometeret der koster penge.

Når man kører i cabriolet/roadster i Danmark er det tit ubehageligt med træk i nakken, men det er lykkedes for Audi at minimere dette. ”Med et tryk på en knap” skyder en plexi-glasrude op bag styrtbøjlerne, der stort set eliminere træk i nakken. På en kølig sommer aften skal man bare have lidt fodvarme, og så kan man nyde tilværelsen i fulde drag.
Bagagerumspladsen er ikke noget af råbe hurra over; især ikke når kalechen er slået ned. De 180 liter rækker lige til en sports taske og en make-up box til kæresten.

En af de få negative ting vi fandt ved TT’en var at kaleche knagede lidt i ”stellet”, men det vil lidt teflon spray sikkert eliminere.

Et par måneder efter vi have sluppet 225 quattro fik den mindre version af TT’en. ”Kun” 180 HK og forhjulstræk. kabinen var denne gang ren sort læder, der perfekt matchede alle krom detaljerne.

Når man kørte "normalt" kunne man ikke mærke, at der manglede 45 hk, men ved fuld acceleration ”manglede” man dem. Også firhjulstrækket savner man lidt. Igen, kun når det går hurtigt, men alligevel. I acceleration ud af sving kunne forhjulene godt raspe lidt i asfalten.

Hvem vil ikke gerne eje sådan en bil? Jeg vil i hvert fald godt. Problemet er bare at prisen på testbilen løber op i ca. 850.000,-, hvilket nok betyder, at det bliver et fåtal af TT'ere, der får lov til at køre på danske plader.