En meget vigtig bil for italienske Alfa Romeo er deres nye Giulia, der blev introduceret med pomp og pragt, fordi Alfa endelig var tilbage i den klasse, som de så gerne vil være en del af – ja og endda helst dominere. Men, når konkurrenterne hedder BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4, så skal der mere end blot søde italienske ord til, før man kan være med helt fremme. Det ser dog ikke ud til at skræmme italienerne.

Giulia ser imponerende godt ud og har vakt stor begejstring over alt, hvor den kommer. Den aggressive tredelte kølergrill og de markerede linjer langs dørene giver et look der signalere stil, fart og sport. Men, er det nok at se godt ud – hvordan med køreegenskaberne, materialerne osv. Vi har testet to versioner af Giulia, en 150 hk diesel med manuelt gearskifte og en 200 hk benzin med automatgear.

Lad os bare slå fast med det samme, at den 150 hk dieselmotor på ingen måde er bilens lækre design værdigt. Den er grov, højlydt og ikke særlig samarbejdsvillig med den 6-trins manuelle gearkasse. Så ganske kort – hold dig fra den og gå et skridt op til den 180 hk diesel. Den er langt bedre! Eller du kan vælge den 200 hk benzinmotor, som vi faktisk var ganske begejstrede for. Den er støjsvag og arbejder glimrende sammen med den automatiske gearkasse.

Mht. køreegenskaberne så vil Alfa så gerne være kendt for deres sportslige køregenskaber, som de har høstet oceaner af roser for op igennem tiderne. Derfor er Giulia også sat sportsligt op – ja jeg vil faktisk sige for sportsligt. Selv i ”normal” mode (Alfa DNA, red.) er bilen ekstremt følsom i styretøjet efter min smag. Jeg synes, at det er synd, at man har valgt denne formel, til en bil der rent udseendemæssigt giver en lyst til at trille hele vejen igennem Europa og ned til Rivieraen.

Alfa har gjort meget ud af, at kvaliteten i kabinen skal matche de tyske mærker. Det gør den bare ikke. Tager du f.eks. og kører en hånd langs gearknoppen (automatisk gearkasse, red.), så kradser/ridser du dig på skarp plast – noget du aldrig vil se hos en af konkurrenterne. Derudover skuffer skærmen til mediesystemet gevaldigt. Jeg forestiller mig at en ingeniør hos Alfa har præsenteret ledelsen for to GPU’er og sagt, denne koster 5 Euro og giver middelmådig grafik, og denne koster 7 EURO og giver grafik som konkurrenternes. Vi tager den billige og sparer pengene, har svaret så lydt. Desværre. For i et marked, hvor netop infotainmentsystemet er altdominerende i bilerne, så går den bare ikke.

Jeg er vild med Giulias design – den ser virkelig godt ud! Men, jeg er meget skuffet over, at man ikke har givet den en ordentlig skalle og virkelig vist, at man godt kan være med blandt de bedste. Desværre har man satset alt for meget på sport og alt for lidt på resten.