Jeg har fået nøglerne til den nye Ducati Diavel 1260. Og som navnet antyder, så er det altså også noget af en djævel. Det er en temmelig potent motorcykel, som byder på voldsomme præstationer, pakket ind i et design, der virkelig har noget kant.

I virkeligheden ville det nok være mere korrekt at kalde den for en bastard. For med en motor og teknik, som er en superbike værdig, er den altså helt klar til kamp, men samtidig med en størrelse og vægt, der antyder stor tilbagelænet cruiser. Samtidig er designet tydeligt inspireret af en helt strippet sportsbike.

Forza Italia – Alfa Romeo Giulia Veloce TI

Men man skal ikke lade sig snyde, for det er altså en temmelig potent pakke, vi har med at gøre. Den har altså godt 1200 kubik fra den nye motor, og den står klar til kamp med hele 159 hestekræfter, så jeg kan lige love for, at der er godt med riv i! Det er 0-100 på under tre sekunder, og med alle de kubik fordelt på kun to cylindre, så er der altså også et moment, som bare giver acceleration med det samme, næsten uanset hvilket gear du kører.

Elektrisk børnepasser
Bliver kræfterne for meget, så har den køreprogrammet Urban, hvor elektronikken neddrosler motoren til kun 100 hestekræfter, mens respons på gassen bliver mere blød, så Diavel er mere omgængelig i byen. Der er også både Sport og Touring køreprogrammer, hvor den i begge indstillinger yder de fulde 159 hestekræfter, men hvor traction control og ABS er mere eller mindre aggressivt. Den testede Diavel er grundmodellen med blandt andet justerbar forgaffel, men Diavel kan også fås i en S-version, som har fuld justerbar affjedring både for og bag, quickshift-gear og større Brembo-bremser.

Fælles for begge modeller er en meget lang akselafstand, og sammen med en monobagsvinger og den meget lange og store benzintank, ser Diavel meget lang ud i designet. Sammen med det meget brede bagdæk og korte sæde, kommer man aldrig til at ignorere den italienske motorcykel - den har seriøst kant. Det er IKKE en diskret motorcykel, og designet var næsten for meget til min smag, men den begynder at vokse på mig. Den ser virkelig ond ud, og hvis man bestiller S-versionen i helt sort, så kunne den være et seriøst bud på Batmans næste motorcykel. Den har noget brutalt over sig med de mange kanter og den meget brede profil.

Overkill – Ford Ranger Raptor er sublim

Udstødningen folder sig rundt under bagsvingeren og går ud på hver sin side lige bag dine fødder. Og som med designet, er der intet diskret over lyden. Dette er ikke en standard potte, og det kan altså godt høres. Det er lige før, at man skal have ørepropper i for at undgå bøvl med hørelsen. Men det lyder altså også ret fedt med de store cylindre, der banker derud af. Dog kan man så mange tricks med udstødninger i dag, at det kunne have været smart med en lidt mere stille version i Urban-programmet, så man måske kan trille lidt mere diskret rundt i byen. Men igen, det er nok ikke fordi, man vil være diskret, hvis man køber en Ducati Diavel.

Italiensk mamma
Når man så kommer ud af byen, så overrasker den igen. Vi snakker altså om en stor og lang motorcykel, som vejer det samme som en italiensk mamma, altså 244 kilo, men det mærker man faktisk ikke meget til på vejen. På vanlig Ducati-vis er vægten fordelt godt, og tyngdepunktet sidder meget lavt. Derfor føles Diavel slet ikke tung at bakse rundt med, og man kan give den gas på de små landeveje på en måde, som ligger langt ud over mine evner og mod. Man sidder meget lavt, så cyklen føles derfor langt mindre, end den er. Selv i bykørsel føles den let og agil at køre. Kobling og gear kører som sædvanlig helt smurt og er en fornøjelse at bruge, også selv om jeg en del gange oplevede, at den godt kunne ende mellem to gear, hvis jeg ikke var bestemt nok i mine gearskift.

Den lange udformning gør også, at man sidder fremragende i en nogenlunde oprejst stilling med perfekt afstand til det ret brede styr. Den gamle Diavel kom faktisk i en X-model, hvor fodhvilerne sad noget længere fremme, næsten som på en cruiser. Det er spændende at se, om man også kommer til få det i den nye model, for så giver det altså et helt specielt mix af sport og komfort.

Diesel er blevet stuerent – men din benzinbil sviner stadig for meget

Smag og behag er, som man siger, vidt forskellig, og nogle vil nok finde Diavel 1260 lidt for meget af det gode, sådan som jeg også selv syntes i starten. Ikke desto mindre er cyklen altså vokset på mig, og jeg kan mærke, at jeg er ked af at skulle aflevere den tilbage igen. Men alle disse gode ting kommer selvfølgelig også til en pris og en ret høj en endda. Basisversionen her koster 325.000 kroner og S-versionen står til 380.000 kroner, og det er jo immervæk en ordentlig sjat penge for en motorcykel, men den er altså også noget helt specielt i denne unikke blanding mellem sport og komfort.